Schiphol heeft een voorstel gemaakt om te komen tot een zogenoemde local rule, waarmee er wat meer ruimte komt voor vrachtvluchten op de luchthaven. Dat laat Schiphol weten.
Gedragen
Voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur had Schiphol op 20 oktober gevraagd om binnen vier weken ‘tot een gedragen voorstel’ voor een dergelijke maatregel te komen. Daarbij krijgen vrachtmaatschappijen voorrang bij het toewijzen van vrijgevallen slots.
Comité
Schiphol haalde de deadline van vier weken niet. “Vanwege het benodigde overleg met diverse partijen, hebben we hier meer tijd voor nodig dan de door het ministerie gevraagde vier weken,” liet een woordvoerder daar eerder over weten. Nu ligt er dan toch een voorstel, dat op 14 december besproken wordt in het comité dat het ministerie of de coördinator adviseert over vraagstukken met betrekking tot slots en capaciteit.
Grondig
In dat comité, het Coordination Committee Netherlands (CCN), hebben de luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol opereren, zitting. “Schiphol gaat niet over het toewijzen van slots,” benadrukt de luchthaven. “Maar we hebben alle mogelijkheden -samen met diverse partijen- grondig onderzocht.” Op basis daarvan komt de luchthaven nu met haar voorstel, dat kennelijk wel steun voor is.
Alsnog
Een eerder voorstel om te komen tot een voorkeursbehandeling voor vrachtmaatschappijen werd door de meerderheid van de airlines afgewezen. Daarop kwam het verzoek van Dijksma aan de luchthaven. Het voorstel wat de luchthaven nu op tafel legt, wordt medio december alsnog besproken met de luchtvaartmaatschappijen die in het comité vertegenwoordigd zijn.
Daling
In het lopende winterseizoen zijn er minder slots beschikbaar voor vrachtmaatschappijen. Dit heeft in de eerste weken van november al geleid tot een significante daling van het aantal vrachtvluchten. Volgens Schiphol wordt een deel van de vracht door andere carriers vervoerd, ook is vracht die eerder van en naar Schiphol werd gevlogen, naar andere luchthavens gegaan.