Op 8 januari staakt het cabinepersoneel van KLM 24 uur lang. Dat kondigt vakbond FNV luchtvaart aan. Het is de volgende stap in het ruim een jaar voortslepende conflict tussen de bonden en KLM over de bezuinigingsmaatregel om met één steward(ess) minder te vliegen op intercontinentale vluchten, de zogenaamde -1 CA-maatregel.
-1 CA
Het is voor de FNV klip en klaar: de -1 CA-maatregel moet van tafel. Om die reden is besloten tot het aanzeggen bij KLM van een 24-uurs staking door KLM-cabinepersoneel op maandag 8 januari 2018. Het personeel is al langer ontevreden over de door KLM ingestelde -1 CA regel. Ruud van Alphen, steward bij KLM: “We ondervinden dagelijks dat het -1CA vliegen ten koste gaat van de werkbaarheid aan boord. Het leidt ook tot een enorme verhoging van de werkdruk en onze passagiers zijn er de dupe van.”
Verharding
De vakbonden hebben met KLM onderhandeld over een nieuwe cao, er zijn in september korte werkonderbrekingen georganiseerd en daarna is opnieuw met KLM onderhandeld. FNV zegt een toekomstgericht moderniseringsplan te hebben voorgelegd, “met win-win afspraken voor zowel de cabinebemanning als KLM”. Het door KLM voorgelegde eindbod voor een nieuwe cao is massaal afgewezen door de leden, waardoor KLM de -1 CA-maatregel handhaaft.
Gevolgen
“Als gevolg van de staking zullen er op 8 januari minder of mogelijk zelfs geen KLM-vluchten vertrekken vanaf Schiphol”, aldus FNV. Tevens zegt de bond dat de actie nu al is aangezegd om KLM in de gelegenheid te stellen alle benodigde veiligheidsmaatregelen te treffen. Ook kan KLM nu alle passagiers en andere luchtvaartmaatschappijen tijdig informeren. Het is voor het eerst dat het KLM-cabinepersoneel het werk voor 24 uur neerlegt. De staking is volgens de bond gemakkelijk te voorkomen: “KLM kan deze actie uiteraard voorkomen door de -1 CA bezuinigingsmaatregel van tafel te halen.”
Update 10:45: De grootste vakbond van KLM-cabinepersoneel, VNC, zegt in een reactie (nog) niet mee te willen doen aan de staking van FNV:
“Vanmorgen hebben de collega’s van FNV cabine gecommuniceerd dat zij alle KLM cabinecollega’s oproepen tot het deelnemen aan een 24-uur staking op 8 januari 2018, mits KLM de -1 CA maatregel terugdraait. Deze oproep doet VNC nu nog niet en waarom niet? Nadat het eindbod van KLM massaal is afgewezen, hebben wij KLM meegedeeld te wachten op een nieuw cao voorstel. Het is namelijk gebruikelijk dat KLM, de partij die haar eindbod van tafel haalt, met een aangepast voorstel komt. Dat nieuwe voorstel van KLM kwam er niet en uiteindelijk benaderde KLM de cabinebonden om informeel te praten over de cao. De VNC besloot in te gaan op dat verzoek omdat we het overleg een kans willen geven. Dit informele overleg moet echter wel binnen afzienbare tijd tot een acceptabel resultaat leiden. Lukt dat niet, dan zijn ook wij bereid om weer actie te voeren.”
Update 10:50: Ook KLM heeft gereageerd. De maatschappij betreurt de staking, zo zegt HR-directeur Aart Slagt:
“Dit najaar bereikten KLM en FNV Cabine nog een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao. Dit resultaat is uiteindelijk afgewezen door de FNV leden. KLM heeft vervolgens aangegeven weer met elkaar om de tafel te willen om oplossingen te vinden. Ook hebben we voorgesteld om een bemiddelaar te laten helpen deze impasse te doorbreken.”
“FNV Cabine drijft met deze aankondiging de situatie onnodig op de spits. KLM vindt deze aankondigde actie, om 24 uur het werk neer te leggen, buiten proportioneel. Hoewel een dergelijke actie wellicht past in een landelijke agenda levert dit alleen maar verliezers op. Slagt: ‘Ik roep de FNV op om in het belang van KLM, haar reizigers en medewerkers met KLM in overleg te gaan over een nieuwe cao.'”