KLM en haar trans-Atlantische partners komen met een nieuw soort ticketprijzen op de routes van en naar de VS en Canada. Het gaat om zogenoemde branded fares, waarbij je betaalt voor wat je krijgt.
Routes
Dat maakt de maatschappij vandaag bekend. De verschillende tarieven voor reizen met of zonder koffer en met of zonder flexibiliteit, gaan per direct in, voor vluchten vanaf 10 april. Het gaat uitsluitend om tickets voor economyclass. Waarschijnlijk worden de nieuwe ticketprijzen later ook op andere intercontinentale routes uitgerold.
Concurrentie
Met de nieuwe tariefsoorten, die KLM al een jaar binnen Europa hanteert, gaan de partners nadrukkelijk de strijd aan met maatschappijen als WOW Air, Norwegian en Icelandair. “De concurrentie neemt alleen maar toe, dus we gaan scherper de markt in,” zei Harm Kreulen, directeur KLM Nederland in een toelichting.
Koffer
Volgens Kreulen wordt het goedkoopste ticket, de light variant, een paar tientjes voordeliger ten opzichte van de huidige prijzen. “Van nul tot 80 euro afhankelijk van de bestemming.” Bij die tariefsoort betaal je alleen voor de reis, inclusief de gebruikelijke catering en inflight-producten en handbagage. Als je dan toch een koffer mee wilt nemen, betaal je daar los voor.
Uitzondering
Het meenemen van ruimbagage op heen- en terugweg kost op zo’n vlucht 100 euro. Voor wie sowieso met koffer reist, bestaat het standaardtarief. Dat is 80 euro duurder dan de goedkoopste variant. “Voor Flying Blue elite-leden geldt natuurlijk een uitzondering,” zegt de Kreulen. “Voor hen is de ruimbagage altijd gratis.” Elite-leden hebben een zilveren, gouden of platinumkaart.
Annuleren
Voor ‘gewone’ Flying Blue-leden blijft de korting van 10 euro voor een koffer bestaan. KLM kan niet precies aangeven hoeveel duurder een standaard-plus ticket wordt. “Daar is geen vast bedrag voor, maar geldt de gebruikelijke structuur.” Bij die tickets, koop je ook flexibiliteit. Je kunt dan gratis omboeken of annuleren. Normaliter kost dat 150 euro. “Behalve het feit dat we scherpere tarieven kunnen bieden, betaalt de reiziger ook voor wat hij wil.”