In tegenstelling tot wat er elke avond op de TV verteld wordt, staat de ontwikkeling van de batterij al dertig jaar lang stil.
Elon Musk is er zelfs zo pessimistisch over, dat hij al zijn miljarden steekt in schaalvergroting van de productie van de vijftig jaar oude lithium-ion-batterij.
Niks experimenten. Niks werkt.
Zolang er geen betere batterij is, is vliegen op stroom gelul. Eén elektrisch sportvliegtuig van Pipistrel is er, en iedereen staat te juichen. Kan drie kwartier vliegen met twee poppetjes erin.
Laag bij de grond is het een ander verhaal. De elektrische auto zal wel lukken, met flink wat subsidie en een paar extra stopcontacten langs de A27. Gebouwen worden in rap tempo energieneutraal.
Maar het vliegtuig is de lastigste energiegebruiker die er is. Veel energie nodig, weinig mee te nemen, hoogte, lage druk en extreem lage temperaturen. Kortom: kut.
Kerosine is een prachtig goedje om lekker veel energie lekker compact mee te nemen.
Tip van Goof: in vliegtuigen gewoon lekker petroleum blijven stoken en de besparing elders zoeken.
Is nog een reden voor: vliegtuigen maken condensstrepen, en je zou denken dat die het broeikaseffect sterk vergroten, maar dat is niet zo, want ze houden ook zonnestraling aan de bovenkant tegen! Het netto-effect is maar lichtjes positief (American Geophysical Union).
En er is nòg een goeie reden om lekker op kerosine te blijven vliegen: als we helemaal geen olie meer kopen, worden Piet Poetin en Sharif de Sjeik boos. Want die hebben verder alleen maar modder en zand.
En die gaan lopen klieren, wat ik je brom.
Goof Bakker
Meer lezen? Zie: ‘NRC / Indruk maken met de motor’
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!