De hospitality agents in de KLM lounges op Schiphol gaan weer aan het werk. In november legden ze regelmatig het werk neer, uit protest tegen een besluit van KLM om hen over te plaatsen. De maatschappij heeft nu overeenstemming bereikt met de vakbonden.
De 29 medewerkers moeten overstappen naar horeca-ondernemer Vermaat, die de lounges gaat uitbaten. De medewerkers waren daar boos over en wilden door KLM gedetacheerd worden bij Vermaat. Op deze manier zouden ze diverse voordelen als KLM’er behouden.
Nieuw voorstel
In de afgelopen maand legden de medewerkers zes keer het werk neer. Een nieuw voorstel van KLM maakt nu volgens vakbond CNV Vakmensen een einde aan de onzekerheid. ““KLM heeft uiteindelijk toch naar de lounge-medewerkers geluisterd”, stelt onderhandelaar Michiel Wallaard.
Garanties
In het plan krijgen de medewerkers volgens Wallaard een ‘standplaatsgarantie’, waarbij ze vijf jaar op dezelfde plek op Schiphol blijven werken. Ze blijven bovendien tot 2020 in dienst bij KLM. “Ze kunnen het 100-jarig bestaan in 2019 dus nog gewoon als echte KLM’er meemaken”, zegt Wallaard.
Vastbesloten
Bij vakbond FNV Luchtvaart overheerst tevredenheid en trots over het slagen van de acties. Vakbondsbestuurder Jan van den Brink heeft naar eigen zeggen “nog niet eerder zo een krachtige, vastbesloten en solidaire groep vakbondsleden gezien.”
Cabine
Dat de acties in de lounges nu beëindigd zijn, betekent niet dat KLM rustig de kerstperiode in gaat. Vakbond FNV Cabine dreigt met een 24-uursstaking omdat KLM de zogeheten ‘-1 CA’- maatregel niet van tafel haalt. Op 8 januari legt het cabinepersoneel, als het aan de vakbond ligt, het werk een etmaal neer.