ColumnGoofNaast het nieuws

Moet ik gaan leren vliegen? – column Goof

Mensen die motorrijden hebben het altijd over ‘vrijheid’. En vervolgens hijsen ze zich in dikke pakken, waardoor ze ingezwachteld zijn als een brandwondenslachtoffer. En kopen ze een soort overlangs gehalveerde Leopard-tank, waarmee ze in de file gaan staan. Vrijheid?

Van mensen die een pretbrevet (PPL) hebben hoor je meestal hetzelfde. Vrijheid! Na een lesje of veertig hebben ze hun brevet en dan begint de bureaucratie. Notams, weerkaarten, vliegplannen, navigatieplannen, mass & balance-sheets, benzinebonnetjes-die-gedeclareerd-moeten worden, logboeken die ingevuld moeten worden (eentje voor het vliegtuig en eentje voor de piloot, lokale tijd of UTC).

De vliegkaart van de verboden en beperkte gebieden lijkt op de naaipatronen die vroeger bij damesbladen werden bijgevoegd, maar dan stukken ingewikkelder. Moet je allemaal weten en begrijpen en bijhouden.

Is dit een pleidooi om er maar niet aan te beginnen? Nee! Dankzij de iPad- is het tegenwoordig één groot feest. Via programma’s als Skydemon en PocketFMS kan 90% van het gedoe makkelijk en snel opgelost worden. Als je die een beetje beheerst, ligt er een wereld voor je open die al zeventig jaar lang beloofd wordt, maar die nu feitelijk pas beschikbaar is.

Want voor pakweg 120 euro per uur kun je een Tsjechische MLA huren. Met je vriendin naast je knal je met 250 kilometer per uur in één lang weekend half Europa door. Met een iPad op de knie, die je de weg wijst. Het kan. Het halen van het brevet kan trouwens ook makkelijker en goedkoper. Bel me maar eens, dan leg ik het uit 06-54737463.

Goof Bakker

Meer lezen? Zie ‘Nazi in Hildesheim’.

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen