Flight ReviewFrequente reizigerNaast het nieuwsReviewTravel

Flight review: KLM Boeing 737 economyclass

Review KLM Boeing 737-700 economy
Waardering:
December 2017
Full service short haul



Up in the Sky vloog begin december met KLM van Amsterdam naar Genève, op uitnodiging van brancheorganisatie IATA.

Inchecken
Met inchecken bij balie 1A in de tijdelijke vertrekhal op Schiphol, begint de trip met een lekker stukje lopen. Ondanks het feit dat er geen gebruik gemaakt is van de mogelijkheid om daar een slot bij de beveiligingscontrole te reserveren, duurt het hele proces slechts een paar minuten. Een rij is er niet. Het voordeel van inchecken in 1A is dat je in een mum van tijd aan de C-gate staat. Dat compenseert het eerste stukje wandelen ruimschoots.

Vertrek
Het boarden begint stipt op tijd en verloopt in het begin vlot. Maar al gauw zitten de bagagebakken redelijk vol en kost het passagiers meer tijd een plekje voor hun handbagage te vinden en vormt zich een lange rij in de Boeing 737. Een stewardess helpt wat met proppen. Het toestel zit dan ook behoorlijk vol; alleen achterin zijn nog enkele stoelen vrij. De captain houdt zijn welkomstboodschap en waarschuwt alvast dat de vlucht vertrekt vanaf de Polderbaan. “Dus we moeten lang taxiën.”

Aan boord
De Boeing 737 kent een 3-3 opstelling, met bescheiden beenruimte. Voor lange mensen krap. De stoelen zijn breed genoeg voor passagiers van normale omvang. In het vakje van de stoel ervoor, zit een inflightmagazine en het magazine met het dutyfree-aanbod en uiteraard de veiligheidsinstructie. Het is het begin van de maand; de bladen zijn nog schoon en netjes.

Taxiën
De safety-instructie wordt uitsluitend in het Engels gedaan. Als die klaar is, klinkt het even in het Nederlands: collega’s, bedankt voor de demonstratie. Omdat er ook nog ruimbagage geladen moest worden, vertrekt het toestel een paar minuten te laat van de gate, waarna het 20 minuten rijden is tot de daadwerkelijke take-off. “Rijden we naar Genève?” Vraagt een passagier zich onderweg af. Een kind zit te huilen, maar daar kan niemand wat aan doen.

Snack
Zodra het seatbelts-on lampje uitgaat, begint meteen de service. Op stoel 9 c, gangpad en lekker vooraan, komt de service al snel. In zo’n leuk Delfts blauw kartonnen doosje zit een snack en een bekertje water. De snack is volgens de tekst die erop staat een tomato wrap met free range omelet, kaassalade, gemarineerde tomaten en groenten. Dat klinkt als heel wat! In de praktijk is het vooral een wrap, met daarin zowaar twee kleine schijfjes tomaat en iets wat op kaasspread lijkt. Groente is -op de tomaat na- nergens te bekennen.

Service
Toegegeven: het ding is best te eten als je trek hebt. Het is wel heel koud en na twee happen is de vulling op en hap je uitsluitend nog in wrap. Het cupje water (85 ml) is na drie slokken ook weg. Maar dan kun je ook nog drinken bestellen, koffie of thee, fris of sap, of bier of wijn. Bij de thee en koffie wordt niet gevraagd of je suiker of melk wilt, als je er zelf om vraagt, krijg je het wel meteen. Het is natuurlijk een detail, maar het is juist die service waar KLM zich met name op onderscheidt. En dat voelt dan even als minder service. De crew is sowieso niet erg vrolijk, maar dat is wellicht te verklaren uit de hoeveelheid werk die in korte tijd verricht moet worden.

Winkelen
De vluchttijd van Amsterdam naar Genève is immers maar iets meer dan een uur. Direct na de service, begint dan ook het opruimen. Wel wordt nog even omgeroepen dat er dutyfree gewinkeld kan worden. Bij wijze van test, hebben we een dag voor vertrek vanuit huis al wat via de site van KLM besteld. Dat wordt keurig gebracht zonder erom te hoeven vragen. Wel jammer dat een luxe gadget, wordt gebracht in een bruin papieren zakje.

Toilet
Een van de twee stewardessen rent nog even met een trolley door het gangpad, het lijkt de trolley van de dutyfree-artikelen te zijn, maar er worden alleen wat bekers die er nog stonden, bovenop gezet en die verdwijnt uit het zicht.
Uiteraard checken we het toilet nog even. De bril staat omhoog en er ligt nog wc-papier in de pot. Dan kun je de crew ook nauwelijks kwalijk nemen, dat ligt meer aan de passagier voor je. Wel hangt er een penetrante urine-lucht in het toilet en zien de hoeken er een beetje ranzig uit.

Landing
Na minder dan een uur vliegtijd, wordt de landing geleidelijk ingezet. De passagiers genieten van de prachtige zonsondergang boven de besneeuwde bergtoppen. Als de zon net helemaal verdwijnt, verdwijnen ook de bergtoppen uit beeld en doemt de luchthaven op. Hoewel de daling lekker rustig gaat, landen we met een harde knal op de baan. Het kind dat bijna een uur lang stil was, begint weer te huilen.

Tags

Gerelateerde artikelen

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.