Het was vrijdag precies acht jaar geleden dat de Boeing 787 voor de allereerste keer de lucht in ging. Bij airlines is de Dreamliner een erg populair vliegtuig geworden, met nu al meer dan 600 toestellen in dienst, maar passagiers hebben er gemengde gevoelens over. Sommigen noemen 787’s zelfs ‘Screamliners’ vanwege het gebrek aan comfort. Wat zijn voor reizigers de voor- en nadelen van dit type Boeing?
Voordelen
Op een paar punten onderscheidt de 787 zich duidelijk in positieve zin van andere toestellen. Zo is er geen enkel commercieel passagiersvliegtuig met zulke grote ramen als de 787, waardoor de inzittenden goed naar buiten kunnen kijken. Bovendien is de Dreamliner door de nieuwste generatie motoren veel stiller dan bijvoorbeeld de 777, al blijft de veel grotere A380 op dit gebied heer en meester.
Een andere unieke eigenschap van de 787 is de atmosfeer in de cabine. Niet alleen zijn de luchtdruk en luchtvochtigheid hoger, waardoor mensen minder snel last krijgen van bijvoorbeeld droge ogen, maar de lucht is ook nog eens een stuk schoner. Deze wordt namelijk niet afgetapt uit de motor, zoals bij andere vliegtuigen, waardoor er minder kans is op vieze luchtjes en vervuiling.
Nadelen
Van het grootste nadeel van de 787 hebben alleen de passagiers in economyclass last, maar dat zijn natuurlijk wel veruit de meeste. De stoelen in economy zijn namelijk nogal krap. Ze zijn ongeveer 17 inch breed en daardoor is er geen enkel ander intercontinentaal passagiersvliegtuig dat in de meest voorkomende configuratie zulke smalle stoelen biedt. Zelfs de 777 biedt een fractie meer ruimte (in 3-4-3).
Liefhebbers van de 787 brengen hiertegen in dat maatschappijen er zelf voor kiezen om zoveel stoelen naast elkaar te plaatsen, en dat dit daarom niet een gebrek is van de 787 zelf. Airbus lukt het echter wel om de A350 aan vrijwel alle maatschappijen met 18 inch brede stoelen te slijten, aangezien dat toestel net wat breder is gemaakt dan de Boeing.
De Dreamliner is nu eigenlijk te smal voor negen stoelen op een rij, maar wordt met die configuratie wel aan bijna alle maatschappijen geleverd omdat de 787 dan weer net te breed is (niet efficiënt genoeg) voor acht stoelen op een rij. Door deze ontwerpfout zitten passagiers al gauw met hun schouders tegen elkaar aan en wordt het comfort sterk verminderd.
Een ander en veel kleiner nadeel van de 787’s is dat zij geen conventionele zonneschermpjes hebben, maar dat de ramen dimbaar zijn. Met een knopje kunnen zij donkerder of lichter worden gemaakt. Dat ziet er heel modern uit, maar crewleden maken daar vaak misbruik van om via het centrale bedieningspaneel alle ramen gedurende de hele vlucht te dimmen. Daardoor kunnen passagiers niet altijd naar buiten kijken wanneer zij dat willen, ook als er niemand slaapt.
Dreamliner of Screamliner?
Er is waarschijnlijk geen enkel vliegtuig dat zoveel haters en liefhebbers heeft als de 787. Wie ruimte nodig heeft maar niet duizenden euro’s kan betalen voor een businessclass-ticket, vindt de Dreamliner in de meeste gevallen meer een Screamliner. Wie klein van stuk is of een duurder ticket kan veroorloven, geniet juist van de stilte en de goede luchtkwaliteit aan boord. Zo zal het toestel de meningen altijd blijven verdelen.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

