Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»NASA onderzoekt hypoxie-incidenten | Achtergrond
Incidenten

NASA onderzoekt hypoxie-incidenten | Achtergrond

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek18/12/2017Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
NASA F/A-18B Hornet © NASA
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

NASA heeft de afgelopen maanden samengewerkt met de Amerikaanse luchtmacht en marine bij het onderzoek naar de hypoxie-incidenten bij Amerikaanse F/A-18 Hornet vliegers. Het afgelopen jaar is er bij de US Navy een opvallende toename geweest van incidenten geweest met een vermoeden van zuurstofgebrek (hypoxie). Dit schrijft Aviation Week.

Onderzoek
NASA is bekend als ruimtevaartorganisatie, maar doet onderzoek op veel meer terreinen. Een team van dit bedrijf onderzocht de stijging van ‘physiological episodes’ onder Hornet-vliegers van de US Navy. Deze episoden bestonden meestal uit klachten van duizeligheid, tintelende vingers en verminderd beoordelingsvermogen –  vaak symptomen van hypoxie.

Interactie
Kolonel Jay Flottmann is zowel ervaren USAF gevechtsvlieger (op de F-15 en de F-22) als arts. Deze unieke combinatie maakt hem bij uitstek geschikt om mee te werken aan het onderzoek. Flottmann heeft enkele missies meegevlogen in een F/A-18 Hornet, in een poging om er achter te komen wat de oorzaak is van de episoden. Na drie vluchten achterin een Hornet (één in een ‘gewone’ F/A-18D Hornet en twee in een F/A-18F Super Hornet) kon Flottman toch al enkele conclusies trekken. De voornaamste: de problemen worden veroorzaakt door een interactie tussen mens en machine. De oorzaak ligt dus niet bij één van de twee.

Kuchje
Bepaalde aspecten en eigenschappen van de vliegeruitrusting zorgen ervoor dat veel Hornet-piloten op een andere manier gaan ademhalen. Zo is de overlevingsuitrusting wat lager op het bovenlichaam bevestigd, wat het gevoel geeft van meer gewicht op de borst. Het ademsysteem waar de Super Hornet mee is uitgerust, zorgt voor een iets hogere druk bij inademing. De F-22 heeft een vergelijkbaar systeem. Deze hogere druk zorgt ervoor dat piloten anders gaan ademen, onder meer merkbaar aan een typisch ‘kuchje’. Flottmann viel op dat de piloot van de Super Hornet met wie hij meevloog, na bijna elke scherpe manoeuvre een paar keer hoestte. Of dat voor alle Hornet piloten opgaat, durfde Flottmann niet te zeggen.

Flauwvallen
Wat Flottmann verder opviel, was dat de meeste marinevliegers niet heel consequent zijn in het uitvoeren van ‘anti-g straining manoeuvres’. Door bepaalde spieren in het lichaam aan te spannen (eigenlijk een soort van ‘persen’) kan een piloot ervoor zorgen dat bij scherpe bochten het bloed niet teveel wegstroomt naar het onderlichaam. Als een piloot dit niet doet en ook geen speciale kleding (een ‘G-broek’) aanheeft, stroomt het bloed vanuit het hoofd naar de benen en kan hij hierdoor flauwvallen. Volgens Flottman kan de combinatie van slecht uitgevoerde anti-g straining manoeuvres en de te hoge druk in het ademsysteem voor ademhalingsproblemen zorgen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
F/A-18 incidenten NASA USAF
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23/06/2025Redactie

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23/06/2025Redactie

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie
Recent

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23/06/2025

British Airways-crew ‘hele nacht wakker gehouden’

23/06/2025

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?