Afgelopen maandag stuurde minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen een brief naar de Tweede Kamer met daarin de boodschap dat een definitief besluit over de aanvliegroutes van Lelystad Airport mogelijk pas in maart genomen wordt.
November
Eigenlijk zou de beslissing over de aanvliegroutes al in november van dit jaar genomen moeten zijn, maar doordat er fouten in het milieueffectenrapport (MER) gevonden zijn moet de MER opnieuw geüpdatet worden.
Vandaag
De brief is verzonden op de avond voordat er een debat plaatsvindt over de gevonden fouten in het milieurapport, deze zal vanavond plaatsvinden. In de brief naar de tweede kamer gaat de minister in op de fouten en hoe die volgens haar zijn hersteld.
Hersteld
In de brief aan de Kamer schrijft minister van Nieuwenhuizen dat de fouten met de geluidsberekeningen in de MER zijn hersteld. De milieu-effecten van de lage routes naar het vliegveld worden verwerkt in de aangepaste MER.
Fout
De fout die in de vorige MER gemaakt is gaat over het geluidsniveau van het vliegtuigtype Boeing 737. In de brief staat te lezen wat de fout precies inhoudt: “Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) heeft aangegeven dat in het profiel voor de Boeing 737 was uitgegaan van een te lage stuwkracht op horizontale delen van de vlucht. Dit had tot gevolg dat bij de geluidberekeningen een te laag geluidsniveau werd berekend. De fout heeft betrekking op het naderend verkeer. Het NLR heeft het toerental van de Boeing 737 gecorrigeerd en tevens de modellering van dit type vliegtuig opnieuw tegen het licht gehouden”.
Maart
Als alles volgens planning gaat zouden de aanpassingen in de MER begin februari gereed moeten zijn. Dan krijgt de Commissie voor de Milieueffectrapportage zes weken de tijd om die te beoordelen, hierdoor zou de minister het advies dus rond half maart ontvangen. Daarna moet zij besluiten over de aanpassingen van de vliegroutes en over het Luchthavenbesluit. Pas dan wordt duidelijk of Lelystad Airport de poorten zal openen in april 2019.
Debat
In het debat van vanavond zullen onder anderen Groenlinks, SP en Partij voor de Dieren van de minister willen weten hoe de fouten in de MER hersteld zijn. Verwacht wordt dat zij ook moties indienen voor een geheel nieuwe milieueffectrapportage. De regeringscoalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie wil de opening van Lelystad Airport in 2019 door laten gaan, ondanks de grote druk van de regionale afdelingen om hen standpunt bij te stellen.