Na het debat gisteravond in de tweede kamer over de opening van Lelystad Airport blijft minister Van Nieuwenhuizen erbij dat het vliegveld per 1 april 2019 vluchten overneemt van Schiphol.
Nieuwenhuizen
In het debat sprak de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de opening van het vliegveld: “Ik blijf daar onverminderd naar streven en zet alles op alles. Dat is de opdracht die de Tweede Kamer mij heeft gegeven en ik zet me daar 100 procent voor in”, zei Van Nieuwenhuizen. Ze houdt wel een slag om de arm: “Natuurlijk moet nog blijken of het gaat lukken, want het moet wel zorgvuldig gebeuren. Als het meer tijd kost of als er iets meer moet worden uitgezocht, dan is dat zo”.
Routes
Om het vliegveld te openen is volgens de minister wel van groot belang dat de veiligheid gewaarborgd is: “we gaan geen onveilige vliegroutes aanleggen”. De aanvliegroutes van het vliegveld zijn een grote bron van zorgen voor verschillende belangengroepen.
Zorgen
Een van die zorgen is dat er door de aanvliegroutes geluidshinder en natuurschade ontstaat doordat vliegtuigen op lage hoogte aanvliegen omdat in het hogere gedeelte van het luchtruim nog geen ruimte is. Pas in 2023 kan er een herverdeling van het luchtruim plaatsvinden en zouden de aanvliegroutes aangepast kunnen worden. Het vliegveld in Lelystad moet vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. In eerste instantie gaat het om 10.000 vluchten tot 2023.
MER
In het milieueffectenrapport (MER) werden in eerste instantie foute metingen van de geluidsproductie van vliegtuigen gepubliceerd. Hierdoor voelden veel burgers die met de gevolgen van het vliegveld te maken krijgen zich bedrogen. Van Nieuwenhuizen heeft de metingen opnieuw laten uitvoeren en “betreurt dat die fouten zijn gemaakt”. Ook worden de milieueffecten van de lage routes naar het vliegveld verwerkt in de aangepaste MER.
Ombudsman
De Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, ontvingen klachten van burgers omdat zij zich niet serieus genomen voelde door de overheid tijdens de besluitvorming over Lelystad Airport. Van Nieuwenhuizen wil in gesprek met de ombudsman, de minister: “Iedereen moet een plek krijgen in dit proces. Ik ga heel zorgvuldig alle belangen uit alle hoeken en windstreken meenemen”.
Maart
Als alles volgens planning gaat zouden de aanpassingen in de MER begin februari gereed moeten zijn. Dan krijgt de Commissie voor de Milieueffectrapportage zes weken de tijd om die te beoordelen, hierdoor zou de minister het advies dus rond half maart ontvangen. Daarna moet zij besluiten over de aanpassingen van de vliegroutes en over het Luchthavenbesluit. Pas dan wordt duidelijk of Lelystad Airport de poorten zal openen in april 2019.