De Europese veiligheidsorganisatie EASA roept een aantal luchtvaartmaatschappijen op om de motoren van de Boeing 787 te vervangen. Het gaat in totaal om vijftien motoren van Rolls-Royce die vervangen moeten worden, omdat ze mogelijk beschadigingen hebben.
De motoren waar het om gaat zijn Trent 1000 motoren, die gebruikt worden om de Boeing 787 aan te drijven. Met de motoren zijn al langere tijd problemen, maar het is de eerste keer dat een veiligheidsorganisatie oproept tot vervanging.
Vervanging
EASA wil dat vijftien individuele motoren vervangen worden. In een Emergency Airworthiness Directive heeft de organisatie de serienummers van de motoren vrijgegeven. Specifieke luchtvaartmaatschappijen zijn daarbij niet genoemd. De toestellen die zijn uitgerust met de bewuste motoren mogen vanaf vrijdag niet meer vliegen tot de motoren vervangen zijn.
British Airways
Onder andere British Airways en Virgin Atlantic drijven hun Dreamliners aan met de motoren van Rolls-Royce. Volgens persbureau Reuters namen de carriers eerder al voorzorgsmaatregelen. Rolls-Royce waarschuwde in de zomer al dat 400 tot 500 motoren eerder onderhoud nodig hadden.
Annuleringen
Air New Zealand moest begin december een aantal vluchten annuleren nadat twee 787’s met motorproblemen terugkeerden naar thuisbasis Auckland. Motorbouwer Rolls-Royce had geen reservemotoren op voorraad, waardoor de Nieuw-Zeelandse maatschappij gedwongen werd tot annuleringen.
GEnx
De Trent-1000 is één van de twee motortypes die de 787’s kunnen aandrijven. De andere motor is de GEnx-1B motor van General Electric. Onder andere Air France-KLM, Japan Airlines, Xiamen Airlines en TUIfly vliegen met de GEnx.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.