Japan Airlines heeft miljoenen Japanse Yen betaald nadat het bedrijf per e-mail twee valse rekeningen ontving. In totaal betaalde de maatschappij 384 miljoen Yen, meldt het Japanse persbureau Kyodo News.
De incidenten vonden enkele maanden geleden plaats, maar zijn nu pas naar buiten gebracht. Volgens het persbureau kreeg JAL in september dit jaar een e-mail waarin de maatschappij gesommeerd werd om 360 miljoen Yen (2,6 miljoen euro) te betalen aan een bank in Hong Kong. Het bedrag moest worden overgemaakt voor de lease van een vliegtuig. Eerdere bedragen werden overgeboekt naar een Amerikaanse rekening.
Stappen
De carrier heeft het incident bij de politie gemeld en overweegt volgens Kyodo nog stappen te nemen tegen de medewerkers die de transactie goedkeurden. Zij hadden de e-mails beter moeten controleren.
Tweede keer
Naast het grootste bedrag boekte JAL ook nog 24 miljoen Yen (178.000 euro) over naar een ander bankaccount in Hong Kong. Deze e-mail leek afkomstig van een Amerikaans bedrijf waarmee JAL een contract heeft voor het verwerken van vracht. Dat de tweede e-mail vals was, kwam volgens Kyodo pas aan het licht toen de Amerikaanse firma in oktober weer een rekening indiende, die wel van het bedrijf zelf afkomstig was.