De Amerikaanse luchtmacht heeft al lange tijd plannen om de de vloot van B-52’s van nieuwe motoren te voorzien. Bij een bijeenkomst voor de industrie eerder deze maand, is meer bekend geworden over hoe de USAF dit wil gaan uitvoeren. Dit schrijft Aviationweek.
Onderzoeken
De meeting, waaraan alle grote straalmotorfabrikanten deelnamen, vond plaats op de vliegbasis Barksdale in Louisiana. Op Barksdale staan vijf van de zeven operationele USAF B-52 squadrons gestationeerd. Om alle 76 toestellen van nieuwe motoren te voorzien, verwacht de USAF 650 nieuwe motoren nodig te hebben. Dat betekent dat de acht motoren van elke B-52 worden vervangen door acht nieuwe motoren. Sinds de jaren ’70 zijn er maar liefst negen onderzoeken uitgevoerd naar een mogelijke vervanging van de B-52-motoren. Om de acht TF33’s te vervangen door vier nieuwe turbofans werd ooit serieus overwogen, maar is nu geen optie meer.
Verouderd
De TF33’s zijn verouderd, lawaaiig en dorstig. Een belangrijke reden voor vervanging is een reductie in brandstofverbruik met 20-40%. Nieuwe motoren zullen ook een stuk onderhoudsvriendelijker zijn. Omdat installatie van nieuwe motoren al ingrijpend genoeg is, wordt geprobeerd om alle verdere veranderingen aan de meer dan 55 jaar oude toestellen te beperken. Aerodynamische eigenschappen, maximum startgewicht en zwaartepunt moeten allemaal hetzelfde blijven.
Installatie
Mogelijke kandidaten om de TF33 te vervangen zijn de BR725 van Rolls Royce (onder meer gebruikt in de Gulfstream V), de PW2000 van Pratt&Whitney (gebruikt in de C-17 en Boeing 757) en de General Electric CF34 (onder meer gebruikt in de Embraer 175 en 190). De verwachting is dat de USAF uiteindelijk zal kiezen voor één motorfabrikant en voor één bedrijf dat verantwoordelijk zal zijn voor de installatie en integratie. Een definitieve keuze wordt echter niet verwacht voor 2022.