Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Schiphol wederom getroffen door storingen 

    25/06/2025

    Trump “fashionably late” via Schiphol naar Den Haag

    25/06/2025

    Drones en meer uit Den Haag voor Oekraïne

    25/06/2025

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»Jaaroverzicht: 2017 in vogelvlucht
Editors' Choice

Jaaroverzicht: 2017 in vogelvlucht

RedactieDoor Redactie25/12/2017Leestijd: 8 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Van de wereldwijde uitfasering van de Boeing 747, en de Fokker 70 bij KLM, tot de topdrukte in de meivakantie op Schiphol. En van een pilotentekort bij Ryanair tot de aankondiging van het nieuwe Nederlandse regeringstoestel. Ook 2017 was een bewogen jaar in de luchtvaart. Hier een greep uit de belangrijkste nieuwsgebeurtenissen van 2017.

Failliet


Veel airlines boekten het afgelopen jaar succes met de stijgende passagiersaantallen wereldwijd. Tegelijkertijd verkeerden er maatschappijen in zwaar weer. De toekomst van Alitalia is onzeker geworden, nadat de maatschappij alleen nog met een noodlening van de Italiaanse regering kon doorvliegen. Airberlin ging failliet ondanks meerdere investeringen, onder meer door voormalig aandeelhouder Etihad. Ook voor dochtermaatschappij Niki bleek een faillissement de enige uitkomst, doordat Lufthansa van Brussel een halt werd toegeroepen om de maatschappij over te nemen. Lufthansa zou te groot worden.

En uit het Verenigd Koninkrijk kwam slecht nieuws. Vakantievlieger Monarch staakte in oktober per direct haar activiteiten, vanwege aanhoudende financiële problemen. Duizenden toeristen strandden in het buitenland.

Fokker


Velen leefden er maanden naartoe. Het afscheid van de laatste Fokker 70’s van KLM. De toestellen PH-KZU, PH-KZS, PH-KZL en de PH-KZB, de laatste vier die voor Cityhopper vlogen, hebben 21 jaar dienstgedaan bij de maatschappij. Volgens KLM-topman Pieter Elbers werd het tijd om ze te vervangen door de nieuwe en zuinigere Embraers. De relatie tussen KLM en Fokker kwam daarmee na 97 jaar tot een eind. Op 29 oktober werd uitgebreid stilgestaan bij het uitzwaaien van de vliegtuigen.

Uitfasering

De PH-BFR na de landing op Twente Airport (c)Remco de Wit

Ondertussen vliegen er bij KLM ook steeds minder Boeing 747’s. De maatschappij heeft de uitfasering van de Jumbojet afgelopen jaar doorgezet. Eind 2020 moeten alle toestellen zijn vervangen door nieuwe 777’s, 787’s en waarschijnlijk A350’s. Vier 747’s verlieten dit jaar de KLM-vloot. De PH-BFR werd naar Twente gevlogen voor demontage, de andere toestellen vlogen naar kerkhoven in het buitenland.

Ook bij andere maatschappijen verdwijnt de 747 langzaam maar zeker. United en Delta hebben eind dit jaar afscheid genomen van het type.

Topdrukte


Schiphol kwam dit jaar vooral in het nieuws vanwege de topdrukte en de lange wachtrijen bij de security en de paspoortcontrole. Ondanks dat een tijdelijke terminal werd geopend, ontstond chaos rond de meivakantie. Vanuit Den Haag, en ook vanuit KLM, nam de kritiek toe. De luchthaven beloofde beterschap en nam maatregelen om dergelijke taferelen in de zomer te voorkomen. Dat lukte over het algemeen goed.

Naast de drukte in de terminals liep Schiphol ook tegen de capaciteitsgrenzen, wat betreft het aantal vliegbewegingen. De discussie over het groeiplafond laaide, met het in het zicht komen van de maximaal 500.000 vluchten per jaar, weer op. De luchthaven stevent af op 498.000 bewegingen dit jaar.

Schiphol werkt de komende jaren aan de uitbreiding met onder meer een nieuwe terminal en een nieuwe pier. Het ontwerp werd in september onthuld.

Handbagage


Handbagage inchecken, het lijkt een nieuwe trend. Op Schiphol biedt easyJet de mogelijkheid handbagage tegen betaling van 5 euro in het ruim te laten plaatsen. KLM doet dat op de buitenstations gratis. Sinds luchtvaartmaatschappijen geld in rekening brengen voor het meenemen van een koffer, neemt de hoeveelheid handbagage een grote vlucht. Die mag immers wel gratis mee, maar dit leidt tot problemen. Zowel op de grond als in de lucht. Bagagebakken zijn overvol en tassen moeten alsnog in het ruim. Bij het instappen zijn lange rijen en ook de security-controle duurt langer door al die extra handbagage.

Voordeel van het nieuwe beleid voor de reiziger is dat er gebruik kan worden gemaakt van speciale ‘small bags only’-lanes. KLM laadt de handbagage op de buitenstations op vrijwillige basis gratis in het ruim en bestudeert de mogelijkheid dit ook op Schiphol in te voeren. Het moet vooral de reiservaring aan boord verbeteren.

Schiphol is in juni met een vergelijkbare service gekomen met de introductie van ‘no trolley-lanes’, om reizigers met minder bagage sneller door de security te laten gaan, en de rijen korter te maken. Het was één van de maatregelen na de topdrukte in het voorjaar.

Regeringstoestel

Impressie van de PH-GOV (c)Ministerie I&M

Nederland krijgt een nieuw regeringsvliegtuig. De PH-KBX, het voormalig regeringstoestel, is in augustus vertrokken naar Australië, waar het gebruikt zal worden voor VIP-vluchten. Het publiek kon in juni uitgebreid afscheid nemen van het vliegtuig.

Inmiddels wordt het gewerkt aan de opvolger, de PH-GOV. De keuze van het ministerie van I&M viel op een Boeing 737 Business Jet. Boeing schakelt Fokker Technologies uit Papendrecht in voor de interieurbouw. Volgens toenmalig minister Schultz zal het toestel een sobere en functionele cabine krijgen.

Koning Willem Alexander haalde ondertussen zijn typerating voor de 737. Het ligt voor de hand dat hij ook dit regeringstoestel zo nu en dan zal besturen.

A380

(c)Airbus

Het succes van de Airbus A380 lijkt over het hoogtepunt heen, zo bleek dit jaar des te meer. De productie werd teruggeschroefd tot 12 vliegtuigen per jaar en er wordt bekeken of 6 toestellen per jaar een optie is. De vliegtuigbouwer wist geen nieuwe klanten te vinden voor het bestaande model en probeerde de Superjumbo opnieuw in de markt te zetten met een vernieuwde uitvoering, de A380plus. Tot dusver heeft alleen Emirates interesse getoond in de verbeterde versie, maar van de order is het nog niet gekomen. De maatschappij vindt het risico nog te groot en stelt een bestelling uit. Inmiddels is er zelfs over gesproken om de oudste A380’s naar de sloop te sturen.

Air France-KLM

(c)AF-KLM

Air France-KLM heeft heeft tot dusver een goed jaar achter de rug. Het aantal passagiers steeg, de omzet groeide en de winst nam flink toe. Wat bij de kwartaalpresentaties opviel is dat KLM telkens het grootste aandeel in de positieve cijfers vertegenwoordigde. Air France had lang moeite om KLM bij te benen, het verschil tussen inkomsten van het grotere Air France en het kleinere KLM wordt kleiner.

Voor de KLM-partner stond 2017 vooral in het teken van de presentatie van Joon, de nieuwe dochtermaatschappij. Air France hoopt op verlieslatende routes terrein terug te winnen door met lagere ticketprijzen reizigers naar Parijs te halen.

KLM timmerde het afgelopen jaar aan de weg met de introductie van diverse nieuwe bestemmingen, waaronder Minneapolis, Freetown, San Jose en Mumbai. Vooral de laatste is interessant voor de hechtere relatie die is ontstaan met Jet Airways. Elbers heeft grote plannen voor de verbinding tussen Amsterdam en India.

Ook werd samen met Air France en Delta geïnvesteerd in het Britse Virgin Atlantic. Delta, Air France-KLM en Virgin Atlantic beginnen een gezamenlijke joint venture. Delta Air Lines en China Eastern kochten beide voor 375 miljoen euro een belang van 10 procent in partner Air France-KLM en een positie in de raad van bestuur van het bedrijf. Air France-KLM is voornemens in 2018 op haar beurt een belang van 31 procent in Virgin Atlantic te nemen.

Aan het kortstondige Transavia Duitsland avontuur kwam een eind. De basis op München werd na anderhalf jaar alweer gesloten. Daarmee volgt AF-KL niet de trend van IAG en Lufthansa met steeds grotere wordende low(er)-cost dochter.

Piloten gezocht


In de luchtvaart is te merken dat gemiddeld genomen het aantal passagiers sneller groeit dan de beschikbare capaciteit. Veel airlines zijn daardoor hard op zoek naar nieuw personeel. Bij Ryanair resulteerde een tekort aan piloten zelfs in het schrappen van meer dan duizend vluchten.

Ook in Nederland is vraag naar vliegend personeel. KLM zoekt bijvoorbeeld piloten van de long-haul vloot, en ook easyJet is in Nederland op zoek naar piloten en cabinemedewerkers.

Lelystad

(c)Remco de Wit

De uitbreiding van Lelystad Airport haalt dit jaar bijna wekelijks het nieuws. Ondanks dat de baanverlenging inmiddels bijna is afgerond en de bouw van een passagiersterminal is begonnen, klinkt de vraag of het vliegveld überhaupt open moet. Voorstanders, bijvoorbeeld vanuit de regering en vanuit Schiphol, zien met het naderen van de groeilimiet op Amsterdam, Lelystad als ideale overloop voor point-to-point vliegverkeer.

Onvoldoende capaciteit bij Luchtverkeersleiding Nederland, om de vliegroutes in het drukke luchtruim in te passen, zorgt ervoor dat Lelystad pas in 2019 open kan. Voor bewoners onder de geplande aanvliegroutes, tot in Friesland, Overijssel en Gelderland, is dat te vroeg. Zij roepen op om Lelystad pas te openen zodra het Nederlandse luchtruim volledig opnieuw is ingedeeld. Een herindeling van het luchtruim is volgens de huidige planning gereed in 2023.

Greep
Natuurlijk is dit slechts een greep van alles wat het nieuws dit jaar heeft gehaald. Voor meer nieuws uit het afgelopen jaar kun je terecht in het nieuwsarchief.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
2017
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

787-wrak op opvallende wijze vervoerd | Video

25/06/2025Redactie

Schiphol wederom getroffen door storingen 

25/06/2025Redactie

Trump “fashionably late” via Schiphol naar Den Haag

25/06/2025Leonard van den Broek
Recent

787-wrak op opvallende wijze vervoerd | Video

25/06/2025

Schiphol wederom getroffen door storingen 

25/06/2025

Trump “fashionably late” via Schiphol naar Den Haag

25/06/2025
Populair

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?