FNV Cabine zet de voor 8 januari geplande 24-uur staking bij KLM door. KLM heeft tot op heden niets ondernomen om die te voorkomen. Ondertussen voert de maatschappij verkennende gesprekken met de andere cabinebond, VNC.
Meningen
Het is niet voor het eerst sinds KLM ruziet met de vakbonden voor het cabinepersoneel, dat de bonden niet op één lijn zitten. Ongeveer een jaar geleden ging VNC weer met KLM om tafel, terwijl de FNV-achterban bijkans nog aan het staken was. Afgelopen september legde de VNC-achterban het werk neer, terwijl de FNV de meningen peilde.
Patstelling
KLM en de vakbonden voor het cabinepersoneel steggelen nu af en aan al zo’n twee jaar over een nieuwe cao. Sinds beide bonden het eindbod van KLM verwierpen, was er sprake van een patstelling. Zo bevestigde ook KLM-topman Pieter Elbers tegenover Up in the Sky. De vakbonden, die elkaar al eerder publiekelijk in de kou lieten staan, leken elkaar weer gevonden te hebben.
Gezamenlijk
Zowel VNC als FNV Cabine stelden dat KLM eerst een eenzijdig opgelegde bezuinigingsmaatregel moest terugdraaien, de zogenoemde -1 CA, voordat gesproken kon worden over nieuwe een cao. Sinds 1 oktober voeren de bonden daarom zelfs weer gezamenlijk actie. De stewards en stewardessen gaan niet meer in op ‘motiveringsverzoeken’ van KLM.
Uur
Wat in de praktijk vooral betekent dat zij zich strikt houden aan de rust- en werktijden. Een actie die KLM volgens de VNC kostbare vertragingen en annuleringen oplevert. KLM besloot een uur loon in te houden bij de (VNC)deelnemers aan de werkonderbreking van september. Maar ondertussen kwam de maatschappij niet met een nieuw cao-voorstel en volhardden de vakbonden in hun eis dat de maatregel om met minder personeel te vliegen, eerst van tafel moest.
Aanzegging
De FNV was het begin deze maand zat en stuurde een aanzegging aan KLM waarin de staking voor januari werd aangekondigd. KLM liet in reactie daarop weten juridische stappen te overwegen. “Er is niets dat daarop duidt”, aldus FNV bestuurster Birte Nelen. KLM zegt desgevraagd dat ze nog niet weten of ze stappen ondernemen. De VNC meldde vlak voor kerst weer in gesprek te zijn met KLM om te komen tot een nieuwe cao.
Beweging
“Het gaat om verkennende gesprekken, die in januari voortgezet worden,” aldus KLM. De FNV is daar op zijn zachts gezegd verbaasd over. “We hebben geen verbetering van het eindbod van KLM gezien en er zit geen enkele beweging in het -1CA-dossier.” Nelen stelt dat VNC en KLM op deze manier een groot deel van het cabinepersoneel buiten sluiten. “Dit is geen transparant overleg. Het is niet duidelijk wat er op tafel ligt.”
Netjes
De FNV vraagt zich af wat er nog besproken kan worden. “We hebben nu al meer dan een jaar overleg gevoerd om de -1 CA van tafel te krijgen en voeren sinds 1 oktober samen met de VNC actie om dat te bereiken. Het heeft nergens toe geleid.” De FNV meent ook in zijn recht te staan om te staken, mocht KLM alsnog stappen ondernemen. “We hebben het hele proces netjes doorlopen.”
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

