Air France, de zustermaatschappij van KLM, rust vanaf komend jaar haar toestellen voor de middellange afstand uit met wifi. Het is logisch dat KLM hetzelfde doet.
Internet
Bij het eerste wifi-experiment van Air France en KLM, in 2013, stuurden beide maatschappijen elk een 777 met wifi de lucht in. Afgelopen jaar kondigde Air France-KLM aan dat ze alle 777’s en A330’s uitrusten met internet aan boord.
Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat niet alleen Air France maar ook KLM wifi op de middellange afstand introduceert.
Zee
In januari kondigt Air France aan met welk bedrijf ze in zee gaat om de middellangeafstandsvloot van wifi te voorzien, zo laat een woordvoerster weten. In september vorig jaar werd bekend dat Air France èn KLM in zee gaan met Gogo om de toestellen voor de lange afstand van wifi te voorzien.
Entertainment
Daarmee zou eind dit jaar een begin gemaakt worden; het wordt vanaf begin 2018. Air France laat weten vanaf de zomer ook op de medium haul-vliegtuigen wifi in te bouwen. Het lijkt niet meer dan logisch dat KLM daarin mee gaat. Mede gezien het feit dat de wifi gebruikt wordt om passagiers toegang te bieden tot inflight entertainment.
Schermen
“Air France maakt gebruik van de verbindingen om passagiers gratis entertainment aan te bieden via hun eigen device,” laat Parijs weten. Dat geldt voor de medium haul-toestellen die geen schermen hebben. KLM zette de schermen op Europese vluchten twee jaar geleden op zwart. Bovendien zaten die maar in een kwart van deze toestellen.
Klap
Inflight entertainment werd er niet op vertoond; wel de veiligheidsinstructies, de route en transferinformatie. Door wifi ook op de middellange afstand aan te bieden, kan KLM ook gebruikmaken van deze techniek om passagiers van informatie en amusement te voorzien. Air France laat haar reizigers ook op langere afstanden gebruikmaken van een eigen device voor entertainment. In de long haul-toestellen waar een verouderd systeem in zit.
Dreamliners
Als Air France vanaf de zomer op alle vluchten -met uitzondering van de korte afstand- wifi aanbiedt, kan KLM niet achterblijven. Rest alleen de vraag nog met welk bedrijf Air France-KLM nu in zee gaat. Voor de eerste test met wifi op twee Boeing 777’s in 2013 werkte het bedrijf samen met Panasonic. Dat is ook de fabrikant van de techniek in de Dreamliners, die af fabriek met wifi zijn uitgerust.
Ombouw
Voor het uitrusten van de rest van de langeafstandsvloot van Air France en KLM, de in totaal bijna honderd Boeing 777’s en 27 A330’s, tekende de groep bij Gogo. Air France laat weten dat de hele ombouw van de Franse vloot -zowel long als medium haul- voor eind 2020 moet zijn afgerond. Dat zou ook bij KLM moeten kunnen.