De Canadese vliegtuigbouwer leverde in 2017 een totaal van zeventien CSeries toestellen, dat zijn er minder dan de eerder in het afgelopen jaar geplande 30 tot 35 toestellen, zo meldt flightglobal.
Problemen
In het begin van 2017 kondigde Bombardier aan om zo’n 30 tot 35 CSeries toestellen dat jaar te leveren. Door problemen met de motormaker Pratt & Whitney stelde de vliegtuigbouwer in november het leveringsdoel bij naar 20 tot 22 geleverde toestellen. Op 18 december werd het doel nog eens bijgesteld naar 20 vliegtuigen. Uiteindelijk zijn er zeventien vliegtuigen van de CSeries geleverd.
Klanten
Van de zeventien toestellen gingen er drie CS100’s en zeven CS300’s naar Swiss Air, vijf CS300’s werden er aan Air Baltic geleverd en Korean Air ontving twee CS300’s.
Korean
Korean Air plaatste in juli 2011 bij Bombardier een bestelling voor tien CS300’s en een optie om er nog eens tien aan te schaffen. Volgens het schema zou de airline zeven toestellen in 2017 geleverd krijgen, maar ontving uiteindelijk twee toestellen. De eerste CS300 werd op 22 december geleverd en de tweede verliet de fabriek in Montreal op 30 december.