Nog een botsing vandaag tussen twee passagiersvliegtuigen. Op New York JFK hebben te midden van de sneeuwchaos twee Boeing 777-300ER’s elkaar geraakt. Een toestel van Kuwait Airways, dat zou vertrekken naar Koeweit, is geraakt door een vliegtuig van China Southern.
JFK is intussen lamgelegd door de sneeuwstorm van de afgelopen dagen, waardoor duizenden passagiers zijn gestrand.
Botsing
De rechtervleugel van het China Southern-toestel raakte de staart van de Kuwait Boeing 777. Er zijn geen gewonden gemeld, alle passagiers hebben het vliegtuig verlaten. Aan boord van het Chinese vliegtuig waren op het moment van de aanrijding geen passagiers.
The #PAPD Aircraft Rescue Fire Fighter Unit (ARFF) responded to Terminal 4, JFK, last night; a China Southern 777's wing tip struck the tail end of a Kuwait Airways 777 causing damage to both aircraft. #PAPDPROTECTSNYNJ pic.twitter.com/1g2isyyHD4
— Port Authority PBA (@PAPD911) January 6, 2018
Kuwait schreef op Twitter dat de aanrijding gebeurde toen het vliegtuig geparkeerd stond, kort voor vertrek. Passagiers zijn ondergebracht in hotels.
Op de luchthaven van Toronto vond vandaag een vergelijkbare botsing plaats.
Sneeuwstorm
Het vliegverkeer van en naar JFK is door de sneeuwstorm ernstig verstoord. Tientallen vluchten zijn uren vertraagd, velen zijn geannuleerd. Sommige toestellen hebben uren getaxied voordat ze bij de gate konden komen. Onder meer vanuit Europa keerden enkele vluchten om, vanwege de capaciteitsbeperking in New York.
De vluchten naar Amsterdam zijn met een paar uren vertraging vanmorgen alsnog geland. Ook de retourvluchten gaan vooralsnog door. Eerder deze week werden wel vluchten van en naar Schiphol geannuleerd.
Both #OS87 and #LH400 are returning to departure airport because of the current capacity limit at JFK airport. pic.twitter.com/3gCR4ak4yq
— Flightradar24 (@flightradar24) January 6, 2018
4 hours after landing, and 1 tour of JFK airport later, #DY7019 made it to the gate. https://t.co/aXPOsrkhGz pic.twitter.com/gvKPEEY09E
— Flightradar24 (@flightradar24) January 6, 2018