Concurrentie zorgt voor lagere prijzen. Een veelgehoorde kreet, die voor de luchtvaart zeker geldt. Na de routes binnen Europa en die tussen Europa en Azië, is het nu toch echt de beurt aan het laatste bastion: de trans-Atlantische routes vanaf West-Europa.
EU
De Europese Unie gaf 20 jaar geleden de luchtvaart binnen de hele Unie volledig vrij; elke Europese maatschappij mag naar elke Europese bestemming vliegen. Concurrentie deed zijn werk en de prijzen werden bijna gehalveerd. Met dank aan de prijsvechters (easyJet en Ryanair) èn het internet.
Golf
De komst van de Golfcarriers naar Europa en Amsterdam, nog maar een paar jaar geleden, ontketende een prijzenslag op de routes van en naar (onder andere) Azië. Zo hoeft voor een economyticket naar bijvoorbeeld Bangkok niet veel meer dan 500 euro te worden betaald. Kennelijk kan dat ook uit voor de legacycarriers; ondanks de toegenomen concurrentie en de lagere tickteprijzen houden zij de meeste bestemmingen in stand.
Trans-Atlantisch
Bijna 10 jaar is er nu de openskies-overeenkomst tussen Europa en de VS en Canada. Dat verdrag staat alle Europese maatschappen toe van en naar luchthavens in de VS en Canada te vliegen. Mondjesmaat kwamen er wat nieuwe kapers op de Nederlandse kust, zoals Icelandair en WOW air, waardoor de prijzen licht daalden.
Monopolie
Maar een overstap op een vlucht van 8 uur in het geval Amsterdam-New York, weerhield de reiziger toch nog om voor deze optie te kiezen. KLM en Delta hielden samen de touwtjes stevig in handen. Alleen, de EU houdt niet van (verkapte) monopolies. De Europese Commissie besloot dat luchtvaartmaatschappijen aanspraak kunnen maken op slots op de routes tussen Amsterdam en New York van de trans-Atlantische joint venture van Air France, KLM, Delta en Alitalia.
Dat is wat Norwegian heeft gedaan. Vanaf mei 2018 kan er ineens rechtstreeks van Amsterdam naar New York gevlogen worden met een echte prijsvechter. De maatschappij krijgt slots op het overvolle Schiphol van KLM, zo bevestigt laatstgenoemde aan het AD. En de prijzen dalen meteen.
Koffers
Een week voordat Norwegian de nieuwe route aankondigde, kondigde KLM aan dat zij voortaan de koffer uit de prijzen haalt op de trans-Atlantische routes. ‘De concurrentie neemt toe’, verklaarde KLM bij die aankondiging. De koffer uit het tarief halen is natuurlijk het beproefde concept van de prijsvechters. Zoals easyJet en Ryanair dat binnen Europa ook allang doen, een stap die KLM volgde.
Door de prijs voor het meenemen van ruimbagage uit het standaardtarief te halen, dalen de geadverteerde prijzen. Zoals Norwegian dat ook allang toepast. Maar ook zonder het kofferfoefje, blijkt dat de prijzen van KLM-tickets naar de VS al enige tijd dalen. We keken daarvoor naar de tarieven die KLM de afgelopen jaren afgeeft bij de Werelddealweken.
Prijsdaling
Tijdens de donderdag van start gegane Werelddeal Weken kost een ticket naar New York 399 euro. Normale prijs is volgens KLM 513 euro. Tot half april is dit overigens inclusief één stuk ruimbagage. Hoe een verschil met bijvoorbeeld een jaar geleden. Zo’n honderd euro kan er ineens van de prijs af. Een normaal ticket kostte vorig jaar 601 euro en voor een Werelddeal Weekticket moest 499 worden neergelegd. Het jaar daarvoor kostte een normaal ticket nog 712 euro.
We hielden de prijzen al wat langer in de gaten. Vlak na de aankondiging van Norwegian verlaagde KLM de prijzen overigens enige tijd naar zo net boven de 400 euro. In aanloop van de Werelddeal Weken steeg het weer naar ruim 500 euro.
Reclames
Een aantal Werelddeal Weken reclames op een rijtje:
Januari 2018
Van 513 voor 399
Januari 2017
Van 601 voor 499
https://www.youtube.com/watch?v=eA6YVT4r3eU
Januari 2016
Van 712 voor 499
https://youtu.be/TBPtmgsqyYw
Augustus 2016
Van 709 voor 529
https://youtu.be/-0LrIqxqAbY
2013
Van 659 voor 549