In 2010 werd het groots aangekondigd: het militair en civiel luchtverkeer in Nederland zou in 2020 zijn samengevoegd. Niet alleen in organisatie, maar ook qua luchtruim. Dat zit er niet echt in.
Bezoek
Wel zitten de militaire en civiele luchtverkeersleiders sinds december samen in het gebouw van Luchtverkeersleidingsleiding Nederland (LVNL) op Schiphol-Oost. Ter gelegenheid daarvan kwamen minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) op bezoek bij Michiel van Dorst, de ceo van LVNL.
Adem
“Een mooi feestje en een belangrijke stap voor de herindeling van het luchtruim,” merkte Van Nieuwenhuizen op. Het kan niemand ontgaan zijn – dankzij de discussie over Lelystad- dat de herindeling van het Nederlandse luchtruim op de agenda staat. Maar ook dat is een zaak van een lange adem, of zoals LNVL-ceo Van Dorst het verwoordde: “Dat gaat in kleine stapjes.”
Utopie
“Maar eigenlijk zijn we er elke dag al mee bezig.” Volgens Van Dorst, de minister beaamde dat, zou het een utopie zijn om te denken dat de herindeling van het Nederlandse luchtruim voor 2023 gerealiseerd kan worden. In de hele discussie rond Lelystad weer actueel, omdat dit alles te maken heeft met de omstreden aanvliegroutes. Die laag blijven tot de herindeling van het luchtruim een feit is.
Lastig
LVNL is in ieder geval wel op tijd klaar voor het begeleiden van het verkeer van en naar Lelystad, als de luchthaven op 1 april 2019 opengaat. “Ongeacht of dat initieel 2.000 of 4.000 vliegbewegingen zijn,” verzekert Van Dorst. En dat gebeurt dan weer vanuit het gebouw van LVNL, door de militairen die daar sinds december zitten. De samenvoeging van het militaire en het civiele luchtruim zou zeker ook een stap(je) kunnen zijn binnen een efficiënter luchtruim. Van Dorst ziet dat nog wel gebeuren. Maar 2020 wordt lastig.