ColumnGoofLiefhebberNaast het nieuws

Ailbus! | Column Goof

In het prachtblad Piloot & Vliegtuig voorspelde ik tien jaar geleden dat de A-380 een totale mislukking zou worden, tenzij – jawel – de Chinése economie zou blijven doorstomen zoals die destijds al deed. Dan zou zelfs deze gigant nog te klein zijn, zo mijmerde ik.



Zo niet, dan was het door de Duitsers ontwikkelde Franse prestigeproduct een total failure.

Daar lijkt het momenteel wel op. De verkopen zijn blijven hangen op tweehonderd. Ter vergelijking: de B747 was pas break even bij 500, en er zijn er in totaal 1500 gebouwd.

Wat lees ik: China gaat misschien die superjumbo’s verder bouwen. Sluw idee, misschien wel van wonderboy Macron zelve. Sluw! Want die 380’s gaan dus geen half miljard kosten, zoals nu, maar slechts de helft. Zonder Franse vakbonden ben je sowieso al honderd miljoen goedkoper uit.

De ontwikkelingskosten hebben wij met z’n allen al betaald vanuit ons loonzakje, dus dat hoeven de Chinezen niet meer te doen. Kinderziektes eruit, rammen met die hap. Bovendien rollen ze van de band waar ze gebruikt gaan worden, om de hoek bij de koper en de eindgebruiker. Dertig keer per dag heen en weer tussen Peking en Hong Kong!

Over tien jaar – deo volente, inshallah – eens kijken wat er van deze voorspelling uitgekomen is.

Goof Bakker

Tags

Gerelateerde artikelen

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.