Zo’n twintigtal vliegtuigen van de Franse vliegtuigbouwer Airbus die bestemd zijn voor de Chinese luchtvaartmarkt blijven in de Europese fabrieken staan. Dit komt doordat de Chinese luchtvaartautoriteit de levering van deze toestellen nog niet heeft goedgekeurd, zo meldt het economische katern van CNN.
Vliegtuigen
Meer dan twaalf A320neo’s en A321neo’s, klaar voor levering aan Chinese luchtvaartmaatschappijen, staan in de fabrieken van Airbus in Frankrijk en Duitsland. Ook in het Franse Toulouse staan er nog zo’n zes A350’s te wachten om aan China geleverd te worden. Volgens bronnen bekend met de regelgeving in China, heeft de vertraging van de leveringen meer te maken met politiek dan om technische redenen.
Vrienden
Het is belangrijk voor Airbus om vrienden te blijven met de Chinese overheid, aangezien zij bepalen welke vliegtuigen het land inkomen, wanneer ze het land in komen en op wat voor voorwaarden. Zo liet Airbus vorige week weten, toen topman van de vliegtuigbouwer Fabrice Brégier met de Franse president Macron op handelsmissie in China was, de productie van de fabrieken in China te verhogen. Ook werd er gesproken over een eventuele samenwerking tussen Airbus en Chinese bedrijven op het gebied van de superjumbo A380.
Autoriteit
Volgens een woordvoerder van Airbus heeft de vertraging op de levering van de toestellen aan China niks te maken met politieke spelletjes, maar gaat het om een technisch validatieproces. De Chinese luchtvaartautoriteit staat bekend als ‘s werelds strengste en grondigste controleorgaan. Ondanks de striktheid van de autoriteit, worden vaak leveringen goedgekeurd rond de tijd dat er ook politieke belangen mee gemoeid zijn. Zo ontving Boeing afgelopen oktober certificering voor de 737 MAX, een paar weken voordat president Trump een bezoek aan China bracht.
Certificering
Op dit moment zit China middenin het finaliseren van een nieuwe, bilaterale veiligheidsovereenkomst op het gebied van luchtvaart met Europa. Naar verwachting wordt deze overeenkomst in juni goedgekeurd en is dat een grote stap voor de Chinese vliegtuigmarkt. De overeenkomst maakt het mogelijk dat de in China gemaakte vliegtuigen ook in Europa verkocht mogen worden. De Europese Commissie verwacht dat eens de overeenkomst getekend is, Europese luchtvaartproducten in China ook sneller goedgekeurd zullen worden.
Positie
China is de snelst groeiende markt voor vliegtuigbouwers de komende twee decennia, maar de volksrepubliek zet ook zelf een luchtvaartindustrie op om zo de concurrentie met Airbus en Boeing aan te gaan. Comac is de belangrijkste fabrikant in China. De concurrent voor de B737 en A320, de C919, bevindt zich nu in de testfase.