IndustrieLiefhebberNieuws

Topman Airbus vreest gevolgen van Brexit

Tom Enders, de ceo van Airbus, sprak tijdens het jaarlijkse diner van de British ADS aerospace trade organization op 15 januari zijn bezorgdheid uit over het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.



Gevaarlijk
Enders vertelde volgens Aviationweek aan de aanwezige topmannen van de lucht- en ruimtevaartindustrie dat hij Brexit ziet als een “gevaarlijke protectionistische maatregel die de industriële band tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa kan verzwakken”. Ook zal het volgens hem effect hebben op de productiviteit, extra kosten met zich meebrengen en de competitiviteit tussen bedrijven en sectoren beknotten.

Vertrouwen
Hij denkt dat door Brexit de band tussen Europa en het VK verzwakt en het vertrouwen vermindert. In de ogen van Enders mist Brexit helderheid en blijven er verschillende vragen open staan over de investering in de toekomst van de productie van Airbus. Daarnaast vraagt hij zich af hoe het na Brexit gaat met het toetsen van kwaliteitseisen en administratieve voorschriften. Ook het grensoverschrijdend transport van onderdelen en de bewegingsvrijheid van de werknemers van Airbus baren hem zorgen. Volgens hem kunnen deze veranderingen “onze operaties net zo hard beïnvloeden als de bijkomstige in- en exporttarieven.”

Amerika
De topman van Airbus gaf ook zijn mening over het protectionisme in de Verenigde Staten, waar ze volgens hem niet meer “vechten voor vrije handel of voor nieuwe markten”. In plaats daarvan sluit de VS haar eigen markten voor buitenlandse bedrijven en concurrenten.

Boeing
Zonder Boeing te noemen liet hij zijn publiek weten dat “Airbus’ grootste concurrent mee surft op de door president Trump geïnitieerde ‘America First’-golf”. Om te laten zien hoe Boeing daar wel bij vaart, gaf Enders het voorbeeld van het lopende handelsgeschil tussen Boeing en het Canadese Bombardier. De Amerikaanse regering legde de Canadese vliegtuigbouwer een importtarief op van 219 procent op de Cseries vliegtuigen die door Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen besteld zijn. Airbus nam in 2017 een aandeel in de CSeries.

Zelfvernietigend
“Deze strategie, als je het zo al mag noemen, kan op de korte termijn succesvol zijn, maar zal uiteindelijk zelfvernietigend werken”. Daarnaast voegde Enders toe dat de acties van Boeing kortzichtig zijn. Hij waarschuwde ook nog dat het handelsgeschil grote gevolgen kan hebben voor trans-Atlantische productielijnen. Ook op vlak van innovatie en werkgelegenheid, voor zowel Boeing als Bombardier, kan hiermee in gevaar komen.

Wrakstukken
Enders sloot zijn speech af met het benadrukken van de grote gevolgen van Brexit. “De wrakstukken die president Trump na vier of acht jaar in het Witte Huis zal achterlaten, zullen makkelijker te repareren zijn dan wanneer Brittannië de Europese Unie verlaat”.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.