De transportvloot van de Belgische luchtmacht wordt binnen één á twee jaar flink ingekrompen. De VIP-toestellen zullen worden verkocht en het aantal operationele transportvliegtuigen wordt verminderd. Dit meldt het Belgische Ministerie van Defensie.
Uitbesteden
Op de vliegbasis Melsbroek (Zaventem/Brussel) beschikt België over vijf VIP-toestellen: twee ERJ135’s, twee ERJ145’s en een Falcon 900. Daarnaast beschikt men over een Airbus A321 (CS-TRJ), die wordt geleased van het Portugese HiFly. Twee Falcon 20’s werden begin 2017, als oudste toestellen van de vloot, al buiten dienst gesteld. De toestellen worden met name gebruikt voor transport van personeel en leden van regering en koningshuis. Om kosten te besparen, wil men de vijf VIP-toestellen nu verkopen en het personenvervoer gaan uitbesteden aan een externe aanbieder. Het contract hiervoor zou een looptijd hebben van acht jaar, met een mogelijkheid om nog eens vier jaar te verlengen.
Onderdelenbron
Eind december stelde het ‘Belgische Defensie Luchtcomponent’ (zoals de Belgische luchtmacht tegenwoordig officieel heet) één van de elf C-130H Hercules transportvliegtuigen buiten dienst. Het betreffende toestel had ruim 22.000 vlieguren op de klok en was toe aan groot onderhoud dat ongeveer 6 maanden in beslag zou nemen. In plaats van dit kostbare onderhoud, is besloten om het toestel met vervroegd pensioen te sturen. Het zal nu worden gebruikt als onderdelenbron voor de overige tien Herculessen.
Tweedehands
België ontving tussen januari 1972 en maart 1973 twaalf C-130H Hercules transportvliegtuigen. Twee gingen er verloren door crashes, waarvan het ongeval in juli 1996 op Eindhoven de bekendste is. Ter vervanging van de twee verloren gegane toestellen kocht België in 2009 een tweedehands Hercules van de Amerikaanse luchtmacht. Vanaf 2020 zal de Belgische Herculesvloot worden vervangen door acht A400M’s. Eind december werd al bekend dat België ook deelneemt aan de Europese A330MRTT tankervloot, die deels op Eindhoven zal worden gestationeerd.