Boeing topman Dennis Muilenberg noemt in een interview met de Seattle Times de nieuw te ontwikkelen 797 essentieel voor het bedrijf. “Het is meer dan een vliegtuig.”
Ontwikkeling
Het nieuwe toestel zal een transformatie in het bedrijf teweeg brengen. “Het is niet alleen een nieuw vliegtuig”, zegt Muilenberg. “Het is het productiesysteem van de toekomst, het ontwikkelsysteem van de toekomst, het is een nieuwe focus op hoe we de levenscyclus van de productie bekijken.”
High-tech
Boeing maakt steeds meer gebruik van high-tech apparatuur zoals autonome voortuigen en artificiële intelligentie. “Er wordt digitaal talent en innovatieve denkers aangenomen. Boeing concurreert op de arbeidsmarkt met bedrijven als Amazon en Microsoft”, aldus de topman.
797
Het volgende toestel wordt vaak de 797 genoemd, omdat dat de enige 7X7-typeaanduiding is die Boeing nog niet gebruikt. Er is volgens de ceo nog geen beslissing genomen of het nieuwe toestel een midmarket airplane wordt, de opvolger van de 757. Het kan ook een new small airplane worden, de opvolger van de 737 dus.
Voordeel
Muilenberg zegt dat de investering van een miljard dollar in het composite wing center in Everett een enorm voordeel is. Het center is neergezet voor de nieuwe composiet vleugel van de 777X. “Maar we bouwen zo een hal niet voor één vliegtuig. Als we een nieuw toestel ontwerpen, ligt het voor de hand dat we dee weer met een dergelijke vleugel uitrusten. Het gebruik van de faciliteit in Everett zou meer dan logisch zijn”, aldus Muilenberg.