Voor een deel van de A-10’en blijft onzeker of de vleugels vervangen kunnen worden. Voor 110 van de 283 USAF A-10’en bestaat hierdoor nog altijd de kans dat ze toch binnen enkele jaren buiten dienst worden gesteld. Dit meldt onder meer DefenseNews.
Vervanging
Van 173 A-10’en zijn inmiddels de vleugels vervangen of gaat dat dit jaar gebeuren. Voor het nieuwe begrotingsjaar 2019 zal budget worden aangevraagd voor vervanging van de vleugels van de resterende A-10 vloot (110 toestellen). Voor het lopende boekjaar (2018) is wel al 103 miljoen dollar gereserveerd voor de start van een nieuwe vleugelproductielijn en vier nieuwe vleugelsets.
Kostendekkend
Een nieuwe productielijn voor A-10 vleugels is nodig, omdat het huidige contract met Boeing hierover afloopt. Volgens USAF generaal Holmes, hoofd van Air Combat Command, is het huidige contract met Boeing “niet kostendekkend” om de vleugels te kunnen produceren. Op dit moment produceert Boeing de vleugels in een fabriek in Georgia, met sommige onderdelen geleverd door Korea Aerospace Industries. Voor een nieuw contract zal Boeing een nieuwe lijn moeten openen met mogelijk een nieuwe toeleverancier. Een woordvoerder van Boeing liet in een schriftelijke reactie aan DefenseNews weten dat een nieuwe order zeker zou worden verwelkomd.
Toekomst
Met deze nieuwe ontwikkelingen is de toekomst van de A-10 binnen de Amerikaanse luchtmacht nog lang niet verzekerd. Hoewel Holmes bevestigde dat hij van plan is om de A-10 tot na 2030 in dienst te houden, heeft hij niets gezegd over het aantal. Hij voegde daaraan toe dat met de beperkte budgetten, het aantal squadrons met operationele gevechtsvliegtuigen alleen maar zal afnemen.