Het tekort aan zitplaatsen dat airberlin na haar faillissement achterliet is zo goed als weggewerkt. Dat blijkt uit onderzoeksresultaten van de Duitse luchtvaartbond BDL.
Niveau
Vooral Lufthansa-dochter Eurowings, easyJet en Ryanair hebben het gat gevuld met nieuwe vluchten. Naar verwachting is de capaciteit volgende maand weer bijna op hetzelfde niveau als voor het omvallen van airberlin. Circa 97 procent van het tekort is dan gecompenseerd.
Prijzen
Het verdwijnen van de Duitse maatschappij zorgde ervoor dat het aantal zitplaatsen op binnenlandse vluchten tussen oktober en december met 1,2 miljoen afnam. Dit komt neer op 21 procent van het totale marktaandeel. Resultaat was dat de ticketprijzen in die periode stegen.
Lufthansa roosterde zelfs een paar weken de Boeing 747 in op de route tussen Berlijn en Frankfurt, om de grote vraag op te vangen.
Overgecompenseerd
Voorzitter van BDL, Matthias von Randow, zei: “we zien nog steeds aankondigingen met betrekking tot [extra] capaciteit, dus tegen het zomerseizoen zal het tekort overgecompenseerd zijn.”
In maart zijn er zo’n 1,2 miljoen extra zitplaatsen ten opzichte van december. EasyJet vertegenwoordigt het grootste aandeel, met 490.000 extra zitplaatsen. De prijsvechter bemachtigde de airberlin-vluchten op Berlijn Tegel. Ook Eurowings groeit in rap tempo door de overname van een groot deel airberlin.