De Russische maatschappij Aeroflot breidt de vloot uit met vijftig Russische narrowbody’s. De MC-21 wordt door Rusland gezien als een concurrent voor de A320 en 737.
Aeroflot wordt door de uitbreiding de grootste Russische gebruiker van de nieuwe narrowbody. Het toestel biedt plaats aan 169 passagiers; 16 reizigers in de business class en 153 in de economy class. Het eerste toestel wordt naar verwachting in 2020 geleverd.
Serieus toestel
Dat Aeroflot het toestel koopt, is niet verrassend. De ceo van de maatschappij bestempelde het vliegtuig in 2017 al als ‘een serieus toestel‘ en liet toen ook al doorschemeren wel oren te hebben naar een order.
Terug
“Deze overeenkomst onderstreept dat de Russische luchtvaartindustrie weer terugkomt”, stelt Sergey Chemezov, ceo van Rostec. Een leasemaatschappij van Rostec leaset de toestellen aan Aeroflot.
Leider
Volgens Aeroflot-ceo Vitaly Saveliev betekent de order veel voor heel Rusland. “Russische bouiwers hebben een next-generation vliegtuig ontworpen, dat markeert de terugkeer van Rusland als leider in de luchtvaartindustrie”, zegt hij.
Grote klant
Aeroflot is de eerste grote maatschappij die een order plaatst voor de Russische narrowbody. Vliegtuigbouwer Irkut wil met het toestel de concurrentie aangaan met Airbus en Boeing, die al jarenlang de markt domineren.