Een directe treinverbinding, uitgevoerd door de Eurostar, tussen Amsterdam en Londen zal pas in 2020 realiteit zijn, zo schrijft staatssecretaris Van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer. Tot die tijd moeten reizigers op Brussel uit de trein voor de grenscontrole.
Schengen
De treindienst tussen Amsterdam en Londen heeft een verbinding door de Kanaaltunnel en daar verlaat de trein het Schengengebied. Hierdoor zijn beveiliging- en grenscontroles van de reizigers nodig. In de oorspronkelijk opzet van de treindienst zouden reizigers uit Nederland in Brussel de trein moeten verlaten om daar door de benodigde beveiliging- en grenscontroles te gaan, waarna zij hun reis naar Londen zouden kunnen vervolgen (een indirecte service).
Direct
Eurostar en NS willen een directe verbinding tussen Amsterdam en Londen, waarbij de beveiliging- en grenscontroles van de reizigers op de Nederlandse stations worden uitgevoerd. “Voor de realisatie van deze directe verbinding zal de Nederlandse overheid afspraken moeten maken met de andere betrokken landen (België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) over de uitvoering van de grenscontroles. Deze internationale afspraken zullen deels in verdragen moeten worden vastgelegd”, aldus de staatssecretaris. “Dit kost tijd.”
2018
Van Veldhoven verwacht dat deze afspraken eind 2019 rond zijn, zodat Eurostar naar verwachting vanaf dienstregeling 2020 een directe verbinding tussen Nederland en Londen kan aanbieden. De introductie van de Eurostar loopt op schema en zullen in april 2018 gereed zullen zijn. “Eurostar werkt momenteel uit
wanneer en in welke vorm de treindienst geïntroduceerd gaat worden”, zegt de staatssecretaris.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!