Historische luchtvaartLiefhebberLongreadNaast het nieuws

Geen Fokker F27 voor Stichting Fokker Friendship

Het is de Nederlandse Stichting Fokker F27 Friendship niet gelukt om een Fokker F27 aan te schaffen. De Stichting hoopte eerder twee vliegwaardige Friendships te kopen die in Nieuw-Zeeland beschikbaar waren. Dit meldt de stichting aan Up in the Sky.



Nieuw-Zeeland
De twee Fokker F27-500 Friendships vlogen tot 2016 bij Airwork New Zealand als transportvliegtuig. Frits Abbing, initiatiefnemer van de stichting, licht toe: “Ik had twee machines in Nieuw Zeeland op het oog, de ZK-PAX en ZK-POH. Eén was vliegwaardig en operationeel, de ander had een kapotte motor. De overeenkomst met de verkopende partij was: beide machines in fases betalen. Vervolgens zouden we de eerste ophalen, daarna de tweede (de kapotte) óf repareren, óf demonteren voor onderdelen.”

Pakistan
Sinds de stichting in 2016 het initiatief nam om een vliegende Fokker Friendship vanuit Nederland te exploiteren, is er veel gebeurd. Aanvankelijk hoopte de stichting een F27 aan te kopen die zich al in Lelystad bevond. Dit toestel kwam in 2013 naar Nederland om te worden verkocht. Abbing: “Deze machine, de AP-BHZ, was afkomstig uit Pakistan en stond in een hangaar op Lelystad. De contacten met verkopers waren zodanig dat er een verkoopovereenkomst lag met geaccepteerde aankoopprijs. Maar er moest er technisch nogal wat aan gebeuren. Om het vliegtuig weer te laten vliegen moest er nog een uitgebreide D-check uitgevoerd worden en zouden er twee nieuwe motoren geïnstalleerd moeten worden. De financiële middelen hiervoor bleken nog te mager om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan.” De overeenkomst voor aankoop voor deze F27 was 360.000 euro. Bijkomende kosten werden geschat op ongeveer 600.000 euro. Abbing: “De verkopers wilden niet langer wachten en verkochten de machine aan een groothandel in Baarlo.”

Een Fokker F27 van de Finse luchtmacht © Leonard van den Broek

Australië
Vervolgens leken de twee F27’s in Nieuw-Zeeland een uitstekend alternatief voor de F27 in Lelystad. In de ogen van Frits Abbing zelfs “de enige en laatste kans op een operationele F27”. Totdat enkele weken geleden de Australische ‘Historical Aircraft Restoration Society’ (HARS) in Wollongong, ten zuiden van Sydney, bekend maakte dat de aankoop van twee Fokker Friendships rond was. Twee F27’s die zich in Nieuw-Zeeland bevonden en voorheen vlogen bij Airwork New Zealand. Registraties: ZK-PAX en en ZK-POH. Wat is er gebeurd, waardoor het niet gelukt is om deze toestellen naar Nederland te halen?

Stoppen
Frits Abbing: “Ik ben eind oktober 2016 naar Nieuw-Zeeland geweest om de toestellen te bekijken. We hebben proefgedraaid met de Friendships en onderhandeld over de prijs. Er lag een akkoord en men gaf mij tot april 2017, dus ongeveer een half jaar de tijd om de praktische problemen op te lossen – er was immers maar één vliegwaardig! Ik heb toen een aanbetaling gedaan ter reservering van beide machines.” Toch heeft Abbing begin 2017 al besloten om de reservering te annuleren en het initiatief voor de aankoop en exploitatie van een F27 Friendship te stoppen. “De support voor deze opzet bleek onvoldoende om met vertrouwen in dit project verder te gaan. Het ging niet alleen om aankoop, maar ook om het vervolgtraject en de exploitatie ervan – het vliegen met een F27.” Hiermee stopt het ambitieuze plan van de initiatiefnemer van de stichting. Volgens Abbing is dit het definitieve einde van het project: “Doorgaan heeft in mijn ogen geen zin, voor zover er nu nog geschikte F27’s te vinden zouden zijn”.

Fokker F27 Friendship op het buitenterrein van Aviodrome © Leonard van den Broek

Lelystad

Eerdere pogingen om een vliegende Fokker Friendship in Nederland te exploiteren, waren evenmin succesvol. De Fokker Friendship Association, voorganger van Stichting Fokker F27 Friendship, kocht in 1995 het derde prototype van de F27. Als PH-NVF staat dit toestel nu binnen in het Aviodrome, geschilderd in Fokker-fabriekskleuren. In 2004 werd de eerste productie-Friendship vanuit Australië naar Nederland gehaald. Het toestel werd gespoten in de kleuren van de NLM (Nederlandse Luchtvaart Maatschappij, later omgedoopt tot KLM Cityhopper) en kreeg de registratie PH-FHF. Tussen 2005 en 2007 zijn hiermee nog een aantal rondvluchten gemaakt. Nu maakt deze Friendship deel uit van de buitenexpositie van het Aviodrome op Lelystad.

Tags

Gerelateerde artikelen

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.