LiefhebberMilitairNieuws

USAF stuurt B-1 en B-2 eerder met pensioen dan B-52

De Amerikaanse bommenwerpervloot zal vanaf 2030 grote veranderingen ondergaan. De nieuwe B-21 ‘Raider’ stealth-bommenwerper zal dan de B-1 en B-2 gaan vervangen – maar niet de B-52. Dit meldt onder meer het Amerikaanse Air Force Magazine.



Toekomstvisie
Bij het bekend worden van de defensie-budgetaanvraag voor 2019, is er ook meer bekend geworden over de ‘Bomber Vector’ van de USAF. In deze toekomstvisie op de bommenwerpervloot wordt onder meer beschreven welke toestellen de komende jaren in en uit dienst worden gesteld. Andere plannen staan eveneens beschreven, bijvoorbeeld dat volgend jaar al geld wordt vrijgemaakt voor het project om de B-52’s van nieuwe motoren te voorzien.

Inzetbaarheid
Als de B-21 over ongeveer 10 jaar operationeel wordt, zal dit toestel zowel de B-1 als de B-2 gaan vervangen. De USAF wil het totale aantal bommenwerpers niet veel groter later worden dan het nu is. Eén van de voornaamste redenen is kostenbeheersing. Vergeleken met de B-1 en B-52 is de B-2 veel duurder om te vliegen, terwijl de inzetbaarheid lager is. De ‘unieke stealth-eigenschappen’ van de B-2 zullen over tien jaar waarschijnlijk achterhaald zijn, of overtroffen worden door de B-21. Vervanging door de B-21 ligt dan voor de hand.

Kernwapen
Hoewel de B-1 nog tot 2040 mee zou kunnen, zal de ‘Bone’ in de huidige plannen al eerder het veld moeten ruimen. De B-1 is het meest onderhoudsintensief van de drie huidige bommenwerpers. Omdat de B-1 niet erg ‘stealthy’ is en conform de kernwapenverdragen geen kernbommen meer mag vervoeren, wil de USAF dit type ook vervangen door de B-21.

Onvervangbaar
Volgens de toekomstplannen zoals beschreven in de ‘Bomber Vector’, zal de USAF bommenwerpervloot over twintig jaar zijn toegenomen van 157 tot 175 toestellen. Ongeveer 100 daarvan zijn B-21’s, de rest B-52’s. Tegen die tijd zijn de B-52’s meer dan 75 jaar in dienst. Maar het enorme bommenruim en de grote variatie aan wapens die het toestel kan meevoeren, maakt het type bijna onvervangbaar. De vaak gehoorde grap dat “als de B-2 met pensioen gaat, wordt de bemanning opgehaald door een B-52”, lijkt dus toch nog waarheid te worden.

Tags

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen