Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Up in the Sky»Doelgroep»Liefhebber»USAF stuurt B-1 en B-2 eerder met pensioen dan B-52
Liefhebber

USAF stuurt B-1 en B-2 eerder met pensioen dan B-52

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek13/02/2018Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
USAF stealthvliegtuig, Northrop B-2A Spirit © Leonard van den Broek
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Amerikaanse bommenwerpervloot zal vanaf 2030 grote veranderingen ondergaan. De nieuwe B-21 ‘Raider’ stealth-bommenwerper zal dan de B-1 en B-2 gaan vervangen – maar niet de B-52. Dit meldt onder meer het Amerikaanse Air Force Magazine.

Toekomstvisie
Bij het bekend worden van de defensie-budgetaanvraag voor 2019, is er ook meer bekend geworden over de ‘Bomber Vector’ van de USAF. In deze toekomstvisie op de bommenwerpervloot wordt onder meer beschreven welke toestellen de komende jaren in en uit dienst worden gesteld. Andere plannen staan eveneens beschreven, bijvoorbeeld dat volgend jaar al geld wordt vrijgemaakt voor het project om de B-52’s van nieuwe motoren te voorzien.

Inzetbaarheid
Als de B-21 over ongeveer 10 jaar operationeel wordt, zal dit toestel zowel de B-1 als de B-2 gaan vervangen. De USAF wil het totale aantal bommenwerpers niet veel groter later worden dan het nu is. Eén van de voornaamste redenen is kostenbeheersing. Vergeleken met de B-1 en B-52 is de B-2 veel duurder om te vliegen, terwijl de inzetbaarheid lager is. De ‘unieke stealth-eigenschappen’ van de B-2 zullen over tien jaar waarschijnlijk achterhaald zijn, of overtroffen worden door de B-21. Vervanging door de B-21 ligt dan voor de hand.

Kernwapen
Hoewel de B-1 nog tot 2040 mee zou kunnen, zal de ‘Bone’ in de huidige plannen al eerder het veld moeten ruimen. De B-1 is het meest onderhoudsintensief van de drie huidige bommenwerpers. Omdat de B-1 niet erg ‘stealthy’ is en conform de kernwapenverdragen geen kernbommen meer mag vervoeren, wil de USAF dit type ook vervangen door de B-21.

Onvervangbaar
Volgens de toekomstplannen zoals beschreven in de ‘Bomber Vector’, zal de USAF bommenwerpervloot over twintig jaar zijn toegenomen van 157 tot 175 toestellen. Ongeveer 100 daarvan zijn B-21’s, de rest B-52’s. Tegen die tijd zijn de B-52’s meer dan 75 jaar in dienst. Maar het enorme bommenruim en de grote variatie aan wapens die het toestel kan meevoeren, maakt het type bijna onvervangbaar. De vaak gehoorde grap dat “als de B-2 met pensioen gaat, wordt de bemanning opgehaald door een B-52”, lijkt dus toch nog waarheid te worden.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

B-1 b-52 USAF
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website

Gerelateerde Artikelen

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025Redactie

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?