Afgestofte ideeën voor een luchthaven op zee, secundaire slothandel op Schiphol, de opgelaaide discussie over Lelystad? KLM-ceo Pieter Elbers ziet een tendens. “Ineens zijn er allemaal nieuwe knikkers in het spel.”
Schiphol
Met dat spel doelt Elbers op wat hij het belangrijkste onderwerp van dit jaar noemt. “De groei van luchthaven Schiphol”, aldus de KLM-topman in de marge van de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM in Parijs.
Huis
“Schiphol is ons huis. De wederzijdse afhankelijkheid van KLM en Schiphol is enorm.” KLM heeft er alle belang bij dat Schiphol verder kan groeien en vindt bij monde van Elbers dat KLM zijn steentje heeft bijgedragen aan een positief sentiment richting uitbreiding van de luchthaven. “Als je ziet wat we gedaan hebben op het gebied van het beperken van het geluid, de co2-uitstoot en isolatie van huizen. Daar stoppen we ook niet mee.”
Illusie
Maar Elbers ziet daar wel graag wat voor terug, in de vorm van meer ruimte op Schiphol. Of Lelystad daarbij het toverwoord is, is maar de vraag. “Het is een illusie om te denken dat je kunt groeien zonder dat daar ook maar één bewoner last van heeft,” zegt Elbers. “Als je het op Schiphol niet wil en op Lelystad niet, wat dan”, zo stelt hij retorisch. “Een luchthaven op zee aanleggen is op zich een valide discussie, maar niet om uitstel van de discussie te bedingen.”
Slothandel
Ook secundaire slothandel op Schiphol, een mogelijkheid die het ministerie van Infrastructuur onderzoekt om de schaarse vliegbewegingen optimaal te benutten, ziet de topman van KLM als ‘een excuus’ om de discussie uit te stellen. “Ik zie een tendens dat er ineens allemaal nieuwe knikkers in het spel zijn.” Bovendien zou slothandel niet gunstig zijn voor KLM.
Amsterdam
Elbers: “Dat zou ons in onze groei kunnen belemmeren. Wij kunnen nergens anders heen. Londen (waar slothandel al plaatsvindt, red.) heeft meerdere luchthavens. Amsterdam niet.” Elbers lijkt de hoop ook te hebben laten varen dat het zogenoemde selectiviteitsbeleid de deur wagenwijd openzet voor groei van KLM op Schiphol. Dat is de afgelopen tien jaar niet gelukt, dus waarom nu wel”, besluit hij wederom retorisch.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!