De winst van Schiphol in 2017 is gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Met name de kosten die gemaakt zijn om de toenemende passagiersstromen op te vangen, zorgen voor het lagere resultaat.
Jaartje wel
“Het was me het jaartje wel”, zegt Schiphol-ceo Jos Nijhuis. “Druk, drukker, kneiterdruk -zouden mijn kinderen vroeger gezegd hebben.” De bestaande infrastructurele capaciteit is volledig benut, waardoor Schiphol relatief kostbare maatregelen moest treffen. Hierdoor stegen de kosten en dat drukte dus de winst. Met name in de meivakantie waren er lange rijen. Na ophef daarover verhoogde de luchthaven de security-capaciteit.
Beter 2018
Nijhuis verwacht dat er in 2018 minder problemen zullen zijn. De zomer van 2017 was immers ook drukker dan de meivakantie van dat jaar. “Maar 2018 zal spannend blijven”, zegt hij met name over de Marechaussee capaciteit. “Het echte geld komt pas in 2019 voor uitbreiding van de KMar.” Hij verwacht dat dit in 2018 het grootste knelpunt wordt. “Maar het zal beter gaan. Er komen meer zelfscan poortjes en de software daarvan is verbeterd waardoor er minder verstoringen zullen zijn.” Er wordt verwacht dat er dit jaar drie tot vier procent meer passagiers zijn dan afgelopen jaar. Dat betekent dat de grens van 70 miljoen geslecht wordt.
Investeringen
De investeringen die Schiphol heeft gedaan in 2017 waren hoger dan de jaren ervoor. De grootste kosten zaten in de uitbreiding van het vliegveld en de ontwikkeling van Lelystad Airport. “In de komende jaren zal dit bedrag substantieel hoger blijven”, zegt Jabine van der Meijs, cfo. Dit heeft z’n effect op de havengelden, de bedragen die maatschappijen betalen voor het gebruik van Schiphol.
Stijging havengelden
De havengelden stijgen per 1 april met 5,4 procent. De afgelopen drie jaar daalden ze juist, in totaal met bijna een kwart. Het effect op de omzet voor Schiphol was minimaal. Doordat er meer passagiers waren, werd er in totaal 5 miljoen euro minder binnengehaald dan het jaar ervoor. Bij gelijkblijvende passagiers zou het een verlies van 64 miljoen hebben betekend. Voor de komende jaren verwacht Schiphol verdere verhogingen, met name door aankomende investeringen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!