IndustrieNieuwsProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

P&W houdt vast aan 700 motoren voor A320neo

Motorbouwer Pratt & Whitney houdt vast aan het bouwen van ongeveer 700 motoren voor de A320neo in 2018. Dit meldt FlightGlobal.



De motoren van de bouwer geven, niet voor het eerst, weer problemen bij de A320neo. De Europese veiligheidsorganisatie EASA waarschuwde vorige week voor problemen met de High Pressure Compressor van de PW1100G-JM motor. De Amerikaanse FAA nam die waarschuwing donderdag over.

Stop
De problemen zijn dusdanig ernstig dat Airbus maandag aankondigde voorlopig te stoppen met het afleveren van A320neo die door de motoren van Pratt&Whitney worden aangedreven.

Doel
Tegenover FlightGlobal stelt het bedrijf vast te houden aan de eerder gestelde doelen. “We zijn vastbesloten om onze productie bijna te verdubbelen ten opzichte van 2017”, laat de motorbouwer weten. In 2017 werden 374 motoren geproduceerd.

Oplossing
Pratt & Whitney is met Airbus bezig om te kijken hoe de problemen opgelost kunnen worden. De motoren in kwestie hebben een afdichting op de hoge druk compressor die niet goed werkt. De motoren worden sinds half 2017 geleverd.

100 motoren
Volgens EASA en de FAA doen de problemen zich voor bij ongeveer 100 motoren. Daarvan zitten 43 motoren onder vliegtuigen die al geleverd zijn.

Acht toestellen
De FAA stelt in een Airworthiness Directive (AD) dat er acht vliegtuigen met een Amerikaanse registratie worden aangedreven door de motoren. Het vervangen van de motoren kost volgens de FAA ongeveer acht uur werk en 680 dollar per motor.

Problemen
Het is bepaald niet de eerste keer dat de motoren van Pratt&Whitney problemen geven. Eerder weigerde een oliepomp al dienst en bleek het te lang te duren voor de motoren op toeren kwamen bij hete temperaturen.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.