Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Up in the Sky»Doelgroep»Liefhebber»To beenruimte or not to beenruimte | Column Lodewijk
Liefhebber

To beenruimte or not to beenruimte | Column Lodewijk

Door Lodewijk Oudshoorn20 februari 2018, 12:39Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het probleem in de wereld is doodsimpel. De tegenstelling in de wereld is die tussen rijk en
arm. Deze woorden zijn niet van mijzelf, maar van Harry Mulisch, die ze in 1966 opschreef in Bericht aan de Rattenkoning. Dat Mulisch een punt had, is eenvoudig na te gaan, bijvoorbeeld als je een vliegtuig binnenstapt.

Allereerst kom je in de businessclass. Daar drinken de mensen dure champagne, staan de
knapste stewardessen en wordt, als het een beetje meezit, een menu geserveerd dat door een
top chef is geprepareerd. Wie zitten er in de businessclass? Mensen die dat kunnen betalen
natuurlijk. De rijken. De 1%.

Maar sinds 1966 is er natuurlijk wel wat veranderd in de wereld. Steeds meer mensen kunnen
de business class betalen, en als ze dat niet kunnen dan wel ‘economy plus’, een stoel bij de
nooduitgang of een stoel voorin het vliegtuig. Alles voor extra beenruimte.

Ik heb me altijd afgevraagd wat er zou gebeuren als iederéén een stoel met extra beenruimte
zou willen, en bereid zou zijn daarvoor te betalen. Dan zou EasyJet een groot probleem hebben, nietwaar?

Of misschien niet. Misschien zouden ze dan makkelijk meer vliegtuigen kunnen kopen en
minder stoelen op elkaar hoeven te pakken, zoals nu. In de praktijk gebeurt zoiets natuurlijk
niet. Nóg niet. Maar het valt me wel op dat de speedy boarding opties steeds sneller op raken,
en jaarlijks stiekem ook steeds duurder worden.

Laatst vloog ik met EasyJet naar een bestemming in Engeland. Ik had 25 euro neergeteld voor
een stoel op de eerste rij. ‘s Ochtends even lekker bijslapen in het vliegtuig met uitgestrekte
benen, dacht ik. Heerlijk.

Mooi niet, dus. Ik zat naast een stel, een keurige jongeman en een keurige jongedame. Met een baby van ongeveer een jaar oud tussen hen in! Het joch zat het eerste half uur van de vlucht naast me op schoot te krijsen – in mijn oor. Daarna begon hij de cabine al kruipend te
verkennen, daarbij over mijn benen heen klauterend en af en toe aan mijn broekspijpen
trekkend.

Harry Mulisch had dit ongetwijfeld prachtig gevonden – de democratisering van de
samenleving! Weg met de heersende klasse, weg met het grootkapitaal! En in theorie ben ik
het hartgrondig met hem eens. In de praktijk iets minder, moet ik toegeven. Ik had een erg
vervelend begin van de dag.

U zult mij misschien een verwend nest vinden, dat ik klaag over die wolk van een baby die toch
maar de mogelijkheid had om in een vliegtuig naar een ander land te reizen, en dat nog wel op
de voorste rij! En verwend, dat ben ik ongetwijfeld ook.

Maar het gaat niet om mij. Het gaat om mensen zoals ik, die volgende keer misschien niet meer zo snel 25 euro betalen voor een plek vooraan. Dat is een klein probleem voor mij, maar een groot probleem voor low cost carriers zoals EasyJet. De meerwaarde van extraatjes zoals meer beenruimte, gaat verloren als iedereen ze kan betalen. Daar moeten luchtvaartmaatschappijen snel iets op verzinnen. Maar wat?

Misschien is het probleem in de wereld toch niet zo doodsimpel als Mulisch dacht.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
beenruimte Column Lodewijk Lodewijk
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Lodewijk Oudshoorn

Columnist. Lodewijk Oudshoorn werkt bij een internationale financiële instelling. Hij is frequent flyer bij loyaliteitsprogramma’s van KLM, Emirates en British Airways. Vanaf Schiphol vliegt hij wekelijks naar diverse bestemmingen in Europa en Azië.

Gerelateerde Artikelen

Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

02/11/2025Goof Bakker

‘Geef mij maar het vliegtuig!’

01/11/2025Lieneke Koornstra

Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

01/11/2025Guido Wolfs
Recent

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?