Editors choiceKLMNieuwsNL nieuwsProfessional

KLM neemt dit jaar gas terug

Na een jaar waarin maar liefst vijftien nieuwe bestemmingen aan het netwerk werden toegevoegd, neemt KLM dit jaar wat gas terug. “Dit jaar komen er drie of vier nieuwe bestemmingen bij”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM desgevraagd.

Bitterkoekje
“De koek is nog niet op, maar het is wel een kleiner koekje geworden”, aldus Elbers. Om in koektermen te blijven, bij de financiële resultaten gebeurde het tegenovergestelde. “Dat was een paar jaar geleden een bitterkoekje en is nu een gevulde koek geworden.”

Capaciteit
De KLM-topman noemt de beperkte mogelijkheden op Schiphol als één van de redenen waarom KLM niet in eenzelfde tempo bestemmingen kan blijven toevoegen. Maar KLM zit zelf ook zo goed als tegen haar plafond qua capaciteit. De benutting van de toestellen is al maximaal opgevoerd, mede daardoor zijn de financiële resultaten zo mooi.

Lanceren
KLM beleefde in dat opzicht een recordjaar in 2017. De vlootvervanging zet nog wel door. Maar als gevolg daarvan komen er niet veel stoelen en dus extra capaciteit bij. “Per saldo groeien we met ongeveer één toestel in Europa”, licht Elbers toe. “We lanceren geen nieuw programma om extra stoelen te plaatsen in de toestellen uit onze vloot.” Afgelopen voorjaar kregen de A330-200’s van KLM er 37 economystoelen per toestel bij.

Bestemmingen
Omdat de hele vloot al beter benut wordt -zo zijn de omkeertijden flink korter geworden- kan er qua bestemmingen niet veel meer bij. “Behalve het feit dat we redelijk beperkt zijn qua aantal vliegbewegingen, moet je natuurlijk ook kijken wat er redelijkerwijs nog bij kan qua vloot.” Dat worden dus niet meer dan drie, of vier bestemmingen: het Braziliaanse Fortaleza, Växjö (Zweden) en Nantes zijn helemaal nieuw. Mumbai wordt in de zomer voortgezet.

Cabinepersoneel
Als gevolg van het afsluiten van de nieuwe cao voor het cabinepersoneel, wordt ook het product (de dienstverlening, red.) aan boord aangepast. Toen het in eerste instantie niet lukte een cao met het cabinepersoneel af te sluiten, besloot KLM op een deel van de intercontinentale vluchten met een steward(ess) minder te vliegen. Elbers: “Daar hadden we het product toen niet op aangepast en dat leidde tot uitdagingen.”

Maaltijden
Nu er in samenspraak met in ieder geval één vakbond voor het cabinepersoneel op bepaalde types op de lange afstand met minder personeel aan boord gewerkt zal worden, wordt het product -in overleg- wel aangepast. “In de praktijk bleek het bijvoorbeeld lastig te bepalen hoeveel maaltijden in een trolley mee kunnen en hoe groot die maaltijden kunnen zijn”, legt Elbers uit.

Werkbaar
Op de vraag of de maaltijden dan kleiner worden, wil Elbers niet vooruitlopen. “Daar wil ik niet op speculeren. Wat de aanpassingen precies worden, daar zijn we nog mee bezig. Ik ben in ieder geval blij met de overeenkomst met het cabinepersoneel en we zijn nu aan de slag om een werkbaar product te maken.”

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen

Back to top button