Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»KLM neemt dit jaar gas terug
Editors' Choice

KLM neemt dit jaar gas terug

Eva SchoutenDoor Eva Schouten20/02/2018Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Na een jaar waarin maar liefst vijftien nieuwe bestemmingen aan het netwerk werden toegevoegd, neemt KLM dit jaar wat gas terug. “Dit jaar komen er drie of vier nieuwe bestemmingen bij”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM desgevraagd.

Bitterkoekje
“De koek is nog niet op, maar het is wel een kleiner koekje geworden”, aldus Elbers. Om in koektermen te blijven, bij de financiële resultaten gebeurde het tegenovergestelde. “Dat was een paar jaar geleden een bitterkoekje en is nu een gevulde koek geworden.”

Capaciteit
De KLM-topman noemt de beperkte mogelijkheden op Schiphol als één van de redenen waarom KLM niet in eenzelfde tempo bestemmingen kan blijven toevoegen. Maar KLM zit zelf ook zo goed als tegen haar plafond qua capaciteit. De benutting van de toestellen is al maximaal opgevoerd, mede daardoor zijn de financiële resultaten zo mooi.

Lanceren
KLM beleefde in dat opzicht een recordjaar in 2017. De vlootvervanging zet nog wel door. Maar als gevolg daarvan komen er niet veel stoelen en dus extra capaciteit bij. “Per saldo groeien we met ongeveer één toestel in Europa”, licht Elbers toe. “We lanceren geen nieuw programma om extra stoelen te plaatsen in de toestellen uit onze vloot.” Afgelopen voorjaar kregen de A330-200’s van KLM er 37 economystoelen per toestel bij.

Bestemmingen
Omdat de hele vloot al beter benut wordt -zo zijn de omkeertijden flink korter geworden- kan er qua bestemmingen niet veel meer bij. “Behalve het feit dat we redelijk beperkt zijn qua aantal vliegbewegingen, moet je natuurlijk ook kijken wat er redelijkerwijs nog bij kan qua vloot.” Dat worden dus niet meer dan drie, of vier bestemmingen: het Braziliaanse Fortaleza, Växjö (Zweden) en Nantes zijn helemaal nieuw. Mumbai wordt in de zomer voortgezet.

Cabinepersoneel
Als gevolg van het afsluiten van de nieuwe cao voor het cabinepersoneel, wordt ook het product (de dienstverlening, red.) aan boord aangepast. Toen het in eerste instantie niet lukte een cao met het cabinepersoneel af te sluiten, besloot KLM op een deel van de intercontinentale vluchten met een steward(ess) minder te vliegen. Elbers: “Daar hadden we het product toen niet op aangepast en dat leidde tot uitdagingen.”

Maaltijden
Nu er in samenspraak met in ieder geval één vakbond voor het cabinepersoneel op bepaalde types op de lange afstand met minder personeel aan boord gewerkt zal worden, wordt het product -in overleg- wel aangepast. “In de praktijk bleek het bijvoorbeeld lastig te bepalen hoeveel maaltijden in een trolley mee kunnen en hoe groot die maaltijden kunnen zijn”, legt Elbers uit.

Werkbaar
Op de vraag of de maaltijden dan kleiner worden, wil Elbers niet vooruitlopen. “Daar wil ik niet op speculeren. Wat de aanpassingen precies worden, daar zijn we nog mee bezig. Ik ben in ieder geval blij met de overeenkomst met het cabinepersoneel en we zijn nu aan de slag om een werkbaar product te maken.”


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus A330 bestemmingen Cabine capaciteit CEO KLM Netwerk Pieter Elbers
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Eva Schouten

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025Netty Buijing
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?