Vliegtuigen kunnen functioneren in allerlei weersomstandigheden, zoals extreme kou. Maar hoe worden de toestellen daarvoor klaargemaakt? Up in the Sky nam op Schiphol een kijkje in het proces van de-icing.
IJsvrij
Als het aan de grond gevroren heeft moeten de vliegtuigen voordat ze de lucht ingaan ijsvrij gemaakt worden. De mechanische onderdelen, waaronder de vleugelkleppen, worden bespoten met een de-icing vloeistof, een mix van water en glycol, dat tot 70 graden verwarmd wordt. Hiermee worden de ijsresten van de vliegtuigen verwijderd zodat alle onderdelen naar behoren kunnen functioneren.
Tijd
Het ijsvrij maken van een vliegtuig neemt zo’n 3 tot 25 minuten in beslag. Dat hangt af van het type vliegtuig en de kou van het toestel. Ook de dikte van de sneeuw, ijs of hagel speelt een rol.
Locatie
Op Schiphol, en vaak ook op andere vliegvelden, kunnen de toestellen aan de gate ijsvrij gemaakt worden maar zijn er ook speciale locaties die hiervoor worden gebruikt. Deze plek wordt de Central De-icing Facility, of CDF genoemd. De vloeistof is niet schadelijk voor milieu.