Lelystad Airport gaat niet in april 2019 open, maar in principe in 2020. De precieze datum is nog niet bekend. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft na inspraak besloten meer tijd te nemen voor het proces richting de opening van de luchthaven. De minister voegt daaraan toe dat Schiphol tot en met 2020 op maximaal 500.000 vliegbewegingen blijft.
Maximale druk
“Met maximale druk op het proces is opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 wellicht mogelijk. Maar dat vind ik niet verantwoord. Ik wil het zorgvuldig doen en vind het realistisch om uit te gaan van 2020.” De ontwerp-routes kwamen voor de zomer voor veel mensen onverwacht en fouten in de geluidsberekeningen schaadden het vertrouwen. Minister: “mensen hadden beter moeten worden geïnformeerd en mensen moeten er ook op kunnen rekenen dat de informatie correct is.”
Schiphol
Vorige week zei zowel Schiphol-topman Jos Nijhuis als KLM-ceo Pieter Elbers dat als Lelystad niet op de geplande datum opengaat, er gesproken moet worden over de afspraken die voor Schiphol zijn gemaakt. De minister zegt dat er niet meer bewegingen komen. “In het regeerakkoord staat dat er tot 2020 500.000 bewegingen zijn. Dat blijft zo.”
Helder
“Het is helder waar we het voor doen”, zegt Van Nieuwenhuizen. “Een overloop creëren voor Mainport Schiphol.” Het gaat daarbij om de zakelijke vluchten en ICA-bestemmingen. Belangrijke elementen waar nog geen duidelijkheid over is zijn de MER, instemming van de kamer over het luchtvaartbesluit en de goedkeuring van de EU over uitplaatsing vluchten van Schiphol naar Lelystad.
Teuge
Voor de valschermspringers op Teuge is geen oplossing gevonden, zegt Jurgen van Avermaete van LVNL. “Wel kijken we of er ruimte is de verkeersluwe momenten is voor de springers. Ook wordt er gekeken naar hoger springen tussen het Schipholverkeer.”
Aanpassingen routes
De aanpassingen aan de aansluitroutes zorgen er voor dat er minder over woonkernen in het oosten van het land wordt gevlogen. De vliegtuigen gaan om de woonkernen van Lemmer, Heerde en Oene heen. Ook lijkt bij Ede een dergelijke oplossing mogelijk. Het natuurgebied Weerribben-Wieden en de noordelijke Veluwe worden zo veel mogelijk ontzien. Op de vertrekroute tussen Zeewolde en Biddinghuizen kan eerder worden geklommen waardoor vliegtuigen hoger over Biddinghuizen vliegen.
Duidelijkheid
De minister stelt als randvoorwaarde bij de herindeling van het luchtruim in 2023 dat de aansluitroutes van Lelystad Airport hoger komen te liggen. Ze legt daarnaast vast dat er tot de herindeling van het luchtruim maximaal 10.000 vliegtuigbewegingen zijn vanaf de luchthaven. Lelystad Airport zal in het eerste jaar 4000 vliegtuigbewegingen van Schiphol overnemen. Het tweede jaar gaat het om 7000 vliegtuigbewegingen, waarna er vanaf 2022 maximaal 10.000 vliegtuigbewegingen mogelijk zijn. Voor de lange termijn legt de minister vast dat er bij Lelystad Airport maximaal 45.000 vliegtuigbewegingen mogen plaatsvinden. Dit maximum zal in het Luchthavenbesluit worden opgenomen.
MER Lelystad
Naast de vaststelling van de aansluitroutes zijn in samenwerking met luchtvaartadviesbureaus de fouten in de berekeningen voor de milieueffecten rapportage voor Lelystad Airport hersteld. Aan de onderzoeken voor de MER-actualisatie is meegewerkt door NLR, To70, Adecs Airinfra. Het bureau dBvision heeft een contra-expertise uitgevoerd en de bewonersdelegatie heeft ook hierover een advies uitgebracht.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!