“Schiphol Group kijkt actief naar mogelijkheden om haar voetafdruk te vergroten in de VS”. Dat zegt Gert-Jan de Graaff, topman van Schiphols terminal op New York JFK Airport, in een interview.
Jos Nijhuis, topman van Schiphol, bevestigde die lijn. Hij zegt: “Schiphol kijkt altijd naar mogelijkheden. Buitenlandse activiteiten vormen een substantieel deel van de omzet.”
Privaat
Het is niet gebruikelijk dat een privaat bedrijf een terminal of vliegveld runt, ook in de VS. De laatste tijd komt de discussie erover los. “Er komt steeds meer interesse naar deze manier van financieren”, zegt De Graaff in het interview met Skift.
Simpel
Het voordeel is dat een private partij zich uitsluitend bezig houdt met de terminal runnen. “Onze taak is door de focus relatief simpel.” De Graaff is ceo van JFKIAT, het bedrijf dat terminal 4 op JFK airport runt. Schiphol is eigenaar van JFKIAT en in de VS het eerste niet-overheidsbedrijf dat een terminal uitbaat.
Twintig jaar
Het model werkt al meer dan twintig jaar goed”, zegt De Graaff. We hebben 34 maatschappijen als klant. Delta Air Lines is de grootste en zorgt voor 60 procent van de passagiers van Terminal 4. Terminal 4 verwerkte in 2017 ruim 21 miljoen passagiers.
Hub
Ook KLM maakt gebruik op JFK van Terminal 4. Delta en KLM werken intensief samen op trans-Atlantische routes. Aan de Europese kant van de oceaan zijn de rollen omgedraaid. Daar zorgt KLM voor de meeste Schipholreizogers en is Delta een andere belangrijke afnemer. Er is dus een soort drie-eenheid voor deze (belangrijke) route, KLM, Schiphol en Delta. De hubfunctie is dan ook van belang. Nijhuis zegt over de mogelijke nieuwe investeringen: “Voorwaarde is dat een activiteit bijdraagt aan de versterking van de hubfunctie van Schiphol.”
Horeca
Eén van de sterke punten van JFKIAT is volgens Skift het uitventen van horeca en winkels. Dat is niet alleen leuk voor de passagiers, maar ook voor de airlines die van de terminal gebruik maken. Door de omzet voordat de passagiers het vliegtuig instapt zorgt ervoor date maatschappij minder hoeft te betalen. De Trump regering ziet de voordelen ook. Er wordt over gesproken twee vliegvelden rond Washington te verkopen. “Schiphol denkt dat ze waarde kunnen toevoegen aan vliegvelden in de VS”, aldus De Graaff.
Brisbane
In juni verlaat de baas van JFKIAT zijn post. Hij verhuist naar Australië en wordt de topman van Brisbane Airport. Een andere deelneming van Schiphol Group NV.