Klanten van Norwegian kunnen nog niet één boeking doen voor een overstap tussen Norwegian en easyJet. Er zijn problemen met het boekingssysteem. Dat zegt Norwegian-topman Bjorn Kjos.
Geen boekingen
“We kunnen geen boekingen maken op easyJet-vluchten”, zegt Kjos op een persconferentie in Londen. “Tot de zomer zal het niet gerealiseerd zijn. De systemen zijn niet in zodanige mate geïntegreerd als we zouden willen.” Volgens de topman lukt het een deel van de easyJet klanten al wel om met één boeking twee vluchten te reserveren, maar ook hier gaat het niet altijd goed.
Een easyJet-woordvoerder zegt tegen Up in the Sky dat aan de easyJet kant de systemen op orde zijn. “Onze klanten maken van de worldwide-service gebruik, het product werkt.” EasyJet biedt de overstap-service op Gatwick. Vanaf maart dit jaar kan ook op Milaan Malpensa met één easyJet-boeking worden overgestapt.
Oplossen
“We zullen het oplossen”, zegt Kjos. De IT-systemen zijn altijd een grote horde geweest voor low-cost carriers om samen te werken. Met relatief simpele systemen worden ook de kosten laag gehouden. “We hebben alle vertrouwen dat het uiteindelijk zal werken”, aldus de ceo van Norwegian.
Belasting
Een probleem is nog de luchthaven servicetoeslag. Een reiziger wordt niet als een overstapper gezien, maar wordt belast met twee losse vluchten. Dat kost aanzienlijk meer dan de overstap-toeslag. Zowel Kjos als de woordvoerder van easyJet zeggen dat hieraan gewerkt wordt in overleg met de Britse regering.
Andere partnerschappen
De baas van Norwegian zegt tijdens dezelfde persconferentie dat zijn maatschappij mogelijk in Ierland met Ryanair samen gaat werken. “EasyJet was een veel betere fit (op Gatwick, red) dan Ryanair. De partnerschap is niet exclusief. We kijken steeds wat goe dis voor Norwegian. In Ierland kan dat Ryanair zijn.” Ook zoekt hij naar partners met een goed netwerk in Azië, Noord-Amerika en Latijns-Amerika.