KLM faseert de laatste Boeing 747 uit aan het einde van het zomerseizoen van 2021. Zo zegt een woordvoerder tegen Up in the Sky. Het is waarschijnlijk de PH-BFY die ‘the last man standing’ is.
Jaar langer
Het was eerst in KLM’s planning om de 747’s in 2020 uit te faseren. Dat is dus een jaar later geworden. De precieze data zijn volgens de woordvoerder nog niet bekend. De maatschappij heeft in 2021 de 747’s een halve eeuw in dienst. Januari 1971 kwam de eerste, een -200.
Twente
Enkele 747’s staan opgeslagen op een ‘kerkhof’ in Spanje. De laatste twee Jumbo’s die KLM niet meer nodig heeft, gingen naar Twente, waar ze worden gesloopt. In december en januari vlogen de toestellen voor de laatste keer. De vliegtuigen worden ontmanteld door Aircraft End-of-Life Solutions, dat de vrijkomende vliegtuigonderdelen vervolgens verkoopt.
Afscheid
Iets meer dan twee jaar geleden, nam KLM afscheid van de eerste 747’s. Toen had de maatschappij nog 22 Boeing 747-400’s in dienst; zeven met alleen ruimte voor passagiers en vijftien combi’s, met ruimte voor passagiers en vracht. In januari 2016 gingen er meteen twee uit.
Helft
Het is de bedoeling dat in 2021 alle viermotorige Boeing 747’s uit de passagiersvloot van KLM verdwenen zijn. De maatschappij zit nu zo goed als op de helft; momenteel vliegen er nog dertien 747-combi’s en volledige passagiersjumbo’s bij KLM. De toestellen zijn tussen zomer 2013 en voorjaar 2014 allemaal nog van een nieuwe businessclass voorzien. Waarschijnlijk verlaten er nog drie 747’s de KLM vloot dit jaar.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

