United Airlines heeft de opties op een rij gezet voor de aanstaande vlootvernieuwing bij de maatschappij. Hierin zijn onder meer de beoogde Boeing 797 en de Airbus A330-800neo genoemd als opvolgers voor de verouderde Boeing 757’s en 767’s in de vloot.
Dit blijkt uit een presentatie van financieel directeur Gerry Laderman eerder deze week, ingezien door FlightGlobal.
Oud
De Amerikaanse maatschappij is op zoek naar vervangers voor de 77 B757-200’s en 51 B767-300ER’s. De toestellen zijn respectievelijk een gemiddeld 21,8 en 22,7 jaar oud.
Gat
Tot dusver is er nog niet een geschikt vliegtuig op de markt verschenen met de juiste capaciteit om het gat tussen vliegtuigen als de 737 MAX en de Boeing 777 te dichten. De 757 is al jaren uit productie, maar een opvolger met vergelijkbare capaciteit en vliegbereik is nog niet te koop bij Airbus en Boeing. Airbus hoopt met de A321LR, waarvan dit jaar de eerste wordt geleverd, een goed alternatief voor de 757 te bieden.
Delta
Naast de Boeing 797 en de A330neo, worden in het lijstje ook de A321neo, de 787-8 Dreamliner en de 737 MAX 10 genoemd. Wanneer United een keuze maakt is nog niet duidelijk. Branchegenoot Delta heeft begin vorige maand ook interesse getoond in de 797. CEO Ed Bastian hoopt dat de maatschappij zelfs launch customer zal worden.
Lange termijn
Voor de langere termijn zoekt United ook vervangers voor de A319/320 en 737-700/800. Kanshebbers zijn onder meer de CSeries van Bombardier, de Embraer E190/195 E2 en de 737 MAX 7 en MAX 8. Een besluit hierover wordt pas in een later stadium genomen.