GoofLiefhebberNaast het nieuws

Gefêteerd! | Column Goof

Ik begin maar vast weer te melden dat we flink in de watten gelegd zijn door Dassault. Niet uitsluitend materieel, hoewel de wijnen exquise waren, en de spijzen voortreffelijk.

Nee, ook op het persoonlijke vlak werden we groots onthaald. Alle mannen en vrouwen bij Dassault zijn immer open en vriendelijk, joviaal en cordiaal. En dat zègt wat in Frankrijk, zoals u weet.

We hadden het zelf ook goed aangepakt. Met de snelle Cirrus SR22 van Lex Versteeg, bekwaam bestuurd door Hans Ploemen ging het à 180 knopen indicated van Teuge richting Le Bourget, de thuishaven van Dassault.

Een sensatie om met een dergelijk sportvliegtuig te landen op zo’n gigantisch vliegveld! Normaal zou je het niet in je hoofd halen, bij een landing fee van 170 euro en handling costs van 700. Maar die laatste waren weer voor rekening van Dassault.

Ik neem het u gezien het voorgaande, waarde lezer, niet kwalijk als u mocht concluderen dat het onderstaande verhaal over de Dassault 6X volkomen subjectief is, en los staat van elke werkelijkheid, geschreven in een hallelujastemming, die haaks staat op elke poging tot objectiviteit.

Dit gezegd hebbende: wat speelt er?

Wel, pakweg zes jaar geleden besloot Dassault een nieuw platform neer te zetten voor zestien pax met een range van 5200 nautical miles. Revolutionair nieuwe motoren zouden geleverd worden door het – eveneens Franse – bedrijf Snecma. Om een lang verhaal kort te maken: die motoren zijn er nooit gekomen. De beide bedrijven bevechten elkaar binnenkort voor de rechter vanwege de miljoenenschade.

Dassault, voortvarend, besloot een nieuw platform te starten onder de naam Falcon 6X. Nodeloos te melden dat alle veertig aanwezige luchtvaartjournalisten uit de hele wereld begrepen dat de 6X slechts een voortzetting was van het vastgelopen 5X-project, maar dan met andere motoren.

De motoren komen van Pratt & Whitney, PW800’s, bekend in de branche, want ze poweren ook de competitie. Bijkomend voordeeltje: ze worden geleverd vanuit het Franstalige deel van Canada. De functionaris van dat bedrijf, eveneens aanwezig, werd dan ook met alle egards behandeld. Er leek een soort opluchting uit te gaan van de hele presentatie. De winter was voorbij. Men kon dóór.

Is de Falcon 6X dus simpelweg een 5X met krachtiger motoren? Nee: de krachtiger motoren zijn ook zwaarder, dus moet er omwille van de weight and balance ook aan de voorkant een plug van een halve meter ingevoegd. Al-met-al voor de koper (die doorgaans niet eens weet welke motoren er aan, of welke avionics er ìn zijn toestel zitten, maar wel of er rund- of kalfsleer in zijn stoel verwerkt zijn) niet echt nieuws.

Vadim Velzer, de rad-pratende PR-man van Dassault, vertelde dan ook dat er vele, vele uren gedebatteerd was: de 5X opnieuw positioneren, of de 6X introduceren. Tot het laatste werd uiteindelijk besloten. Enfin: een nieuwe Dassault met iets meer range en iets meer ruimte, en een nieuwe naam. Bij deze gemeld.

De levering is trouwens pas tegen 2022. Tegen die tijd zijn we ook alweer een roll out en een first flight verder. Meer dan genoeg gelegenheid om ons nog een keer uit te nodigen, Vadim!

Goof Bakker
[email protected]
(ook voor al uw reclameteksten)
Meer lezen? www.goofbakker.nl
Filmpje? https://www.youtube.com/watch?v=v5X07JagCU0

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen