AirlinesEditors choiceNaast het nieuwsProfessionalSchiphol

Schiphol 2017: airlines met minste vluchten per passagier

Welke maatschappijen hebben het minst aantal vluchten nodig om hun honderdduizenden reizigers te vervoeren? Up in the Sky bekeek de cijfers en zette de top 10 op een rijtje. Delta Air Lines is van de grootste maatschappijen in 2017 op Schiphol de maatschappij met het minste aantal vliegbewegingen per 1.000 passagiers. KLM, veruit de grootste speler op de luchthaven, eindigt op de zesde plaats.



In de analyse zijn de tien maatschappijen met de meeste passagiers en vliegbewegingen in 2017 meegenomen. Afgelopen jaar werden 496.748 starts en landingen uitgevoerd op de luchthaven. In 2016 waren dit er nog 478.872. De groei bedraagt 3,7 procent. Er waren 68,5 miljoen passagiers. In 2016 waren dat er nog 63,6 miljoen.

Delta Air Lines
Gemiddeld had Delta per 1.000 passagiers 4,1 starts en landingen nodig. Dat was het laagste aantal onder de top 10 grootste maatschappijen op Schiphol. De carrier vervoerde 2,1 miljoen reizigers en voerde 11.676 vliegbewegingen uit. TUIfly (5,1 bewegingen per 1.000 passagiers) en Transavia (6,3) zijn de nummer twee en drie. De top vijf wordt gecomplementeerd door respectievelijk Vueling (6,6) en easyJet (6,7).

KLM
KLM eindigt in de lijst op plaats zes. De homecarrier vervoerde gemiddeld 7,3 vliegbewegingen uit per 1.000 reizigers. Qua passagiersaantal (32 miljoen) en aantal vliegbewegingen steekt de maatschappij wel met kop en schouders boven de rest uit. KLM is goed voor net iets minder dan de helft van alle passagiers en vliegbewegingen op Schiphol.

Top tien
In de top tien staan ook nog British Airways (8,3 bewegingen per 1000 passagiers), Air France (9,1) en Lufthansa (9,5). FlyBe eindigt op de tiende plaats, met gemiddeld 16,1 starts en landingen per mille pax. Mogelijk scoren maatschappijen als Emirates, Qatar Airways, Jet en Garuda ook hoog als het gaat om zo min mogelijk bewegingen per 1.000 passagiers. Die maatschappijen vliegen uitsluitend met (grote) wide-body’s op Schiphol. Ze vallen echter buiten de top 10 grootste maatschappijen en daardoor zijn er geen cijfers bekend.

Vliegbewegingen
Uitgesplitst naar aantal vliegbewegingen steekt KLM wel met kop en schouders boven de andere maatschappijen uit. De flagcarrier voerde 239.311 starts en landingen uit. Dit is goed voor een marktaandeel van 48,2 procent. In 2016 was dit 47,8 procent.

FlyBe
Nummer 2 met het meeste aantal bewegingen is easyJet, dat 37.068 keer landde en startte vanaf Schiphol. Achtereenvolgens Transavia (32.949), FlyBe (12.541) en Delta Air Lines (11.676) maken de top-5 vol. Ook in 2016 vormden deze maatschappijen de voorhoede.

Aantal passagiers
Gemeten naar het aantal passagiers ziet de top-5 er anders uit. Met 32 miljoen passagiers voert KLM ook deze lijst aan, gevolgd door easyJet (5,6 miljoen) en Transavia 5,2 miljoen). Delta Air Lines neemt plek vier in, FlyBe is daar pas terug te vinden op plaats tien met bijna 780 duizend passagiers.

Verschil
Het grote verschil komt (onder andere) door de vliegtuigen die ingezet worden. Het grootste toestel van FlyBe op Schiphol is een Embraer E195 met 118 stoelen. Delta vliegt enkel met widebody’s naar Schiphol, daar gaan rond de 300 passagiers in.

500.000
Schiphol mag volgens het Aldersakkoord groeien tot maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar. Dit aantal werd in 2017 bijna bereikt. Voor 2018 betekent dit dat er nog 3252 extra vluchten mogen worden uitgevoerd in vergelijking met het aar ervoor. Per dag zijn dit 8,9 vluchten.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.