AchtergrondLiefhebberNaast het nieuws

The name is High, Sky High – Deel 4

James Bond, misschien wel het meest iconische filmpersonage dat bestaat. Het fictieve personage van Ian Flemming, krijgt niet alleen geen genoeg van mooie vrouwen, snelle auto’s en “geschudde maar niet geroerde” wodka martini’s, maar ook van alles wat de lucht in gaat.



Dan heb ik het over vliegmachines, niet de explosies. In deze serie zet Up per film alle vliegtuigen, helikopters en fictieve vliegmachines die in de film een rol spelen op een rijtje. In dit artikel bespreken we de vierde Bond film, Thunderball.

Thunderball
De vierde Bond film, Thunderball, waarin Sean Connery weer 007 vertolkt, stamt uit 1965. Bond moet deze keer twee gestolen atoombommen zien terug te vinden en de daders ter verantwoording brengen. Een lid van SPECTRE dreigt de bommen in een Amerikaanse of Engelse stad tot ontploffing te brengen.

Avro Vulcan B.2
De twee atoombommen worden door een Avro Vulcan B.2 bommenwerper vervoerd. Het toestel van van het Engelse A.V. Roe and Company vloog voor het eerst op 30 augustus 1952. Van 1956 tot en met 1984 gebruikte de Royal Air Force de toestellen als deel van de nucleaire afschrikkingsmacht. In de film worden twee van deze bommenwerpers gebruikt met registraties XA913 en XH506.

Avro Vulcan B.2 van RAF ©Andywebby/wikicommons

Bell 47J Ranger
In Thunderball gebruiken Felix Leiter, de contactpersoon van Bond bij de CIA, en 007 de Bell 47J Ranger helikopter om de vermiste Vulcan te lokaliseren. Leiter komt in verschillende Bond films voor als medestander van 007. In 1956 werd de helikopter geïntroduceerd en werd in juli 1967 uit productie genomen. Van de Amerikaanse helikopter zijn er 361 gebouwd.

Bell 47J-2_Ranger ©Ted Quackenbush/wikicommons

Sikorsky HH-52A Seaguard
De Seaguard helikopter wordt door Felix Leiter gebruikt om Bond te redden na een aanvaring met SPECTRE leden. Sinds de introductie van de helikopter in 1961 zijn er 175 van de toestellen gebouwd. De Amerikaanse kustwacht gebruikte de helikopter voornamelijk voor reddingsoperaties.

Sikorsky HH-52 Seagaurd van de Amerikaanse kustwacht © wikicommons

Boeing C-97 Stratofreighter
De Boeing C-97 Stratofreighter is een militair transportvliegtuig gebaseerd op de B-29 bommenwerper. Op 9 november 1944 werd de eerste vlucht gevlogen en in 1947 werd de Boeing in gebruik genomen door het Amerikaanse leger. Tot en met 1958 werden er 888 van deze toestellen, in verschillende variaties, gebouwd.

Boeing C-97 Stratofreighter van de USAF © wikicommons

Boeing B-17 Flying Fortress
Het vliegtuig van Boeing werd in de jaren ’30 ontworpen met als doel het patrouilleren van de kust. Een regeringsopdracht zorgde ervoor dat het vliegtuig omgebouwd werd tot een viermotorige bommenwerper. Er was ruimte voor 10 personen en in de periode van 1939 tot en met 1955 werden er 12.731 B-17’s gebouwd.

Boeing B-17G-95-DL Flying Fortress ©Valder137/wikicommons

Jetpack
Een van de meest bekende vliegmachines die door Bond gebruikt wordt in de loop van de serie, is de Jetpack die hij in het begin van de film gebruikt om te ontkomen aan wat slechteriken. De Jetpack werd door Bell Aerosystems gemaakt en woog, zonder brandstof, 57 kilo. In de film vlogen Gordon Yaeger en Bill Suitor met de Jetpack.

Bell Aerospace Jetpack ©Dave McLear/wikicommons

Trivia
Het budget van Thunderball lag rond de 11 miljoen dollar, meer dan alle drie de vorige films tesamen, en haalde wereldwijd 141,2 miljoen dollar op. De Jetpack die Bond gebruikt om te ontsnappen kreeg een cameo in ‘Die Another Day’. Het is in Thunderball voor het eerst dat Sean Connery zelf te zien is in de ‘gunbarrel-scène’.

Lijst
De lijst met alle vliegtuigen die in James Bond films gebruikt worden, werd in november 2015 gepubliceerd door Air & Space magazine. In die lijst worden enkel het type toestel bij naam genoemd zonder verdere beschrijving. De informatie die in dit artikel wordt beschreven komt van verschillende websites.

In het volgende artikel worden alle vliegtuigen uit de vijfde Bond film, You Only Live Twice, behandeld.

Tags

Gerelateerde artikelen

Roel Diender

Redacteur. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.