Het Israëlische luchtmacht kan binnen nu en enkele maanden de beslissing nemen om voor Chinook helikopters te kiezen, zo liet een topman van Boeing aan Reuters weten. De Chinooks zouden de verouderde vloot van Sikorsky CH-53 helikopters kunnen vervangen.
Chinook
De CH-53 Sea Stallion zware transporthelikopter is sinds 1969 in dienst van de Israëlische luchtmacht. Hoeveel Sea Stallions er nu nog in gebruik zijn, houdt Israël geheim. Bronnen binnen defensie laten aan Reuters weten dat Israël geïnteresseerd is het kopen van 20 helikopters. Een gecombineerde aanschaf van Boeing CH-47’s en Boeing-Bell Osprey tiltrotor toestellen is in het verleden ook als mogelijkheid genoemd.
Budget
Volgens David Ivry, de topman bij Boeing Israël, is het een kwestie van maanden voordat de beslissing genomen wordt. “Ik kan niet precies zeggen wanneer, want het is ook een geldkwestie en hoe dit in het meerjarenbudget van de Israëlische defensie past”, aldus Ivry.
Duitsland
De mogelijkheid om voor Chinooks van Boeing te kiezen en niet voor de, eveneens Amerikaanse, Sikorsky CH-53K helikopters ligt aan het prijskaartje van laatstgenoemde. Ook het Duitse leger kijkt zowel naar Chinooks als CH-53K helikopters om de verouderde CH-53G toestellen te vervangen. Duitsland wil tussen de 45 en 60 transporthelikopters kopen.
CH-53K
De CH-53K ‘King Stallion’ is een volledig vernieuwde versie van de CH-53. Het laadvermogen en vliegbereik zijn groter dan van de Chinook en de ‘oude’ CH-53. Maar de prijs is er dan ook naar: de geschatte stuksprijs van een CH-53K is 88 miljoen dollar – bijna drie keer zoveel als de prijs van een Chinook. Als er meer CH-53K’s verkocht worden, kan de stuksprijs nog dalen. Naast Duitsland is ook Japan een potentiële koper van de King Stallion.