Cathay Pacific heeft een financieel moeilijk jaar achter de rug. De maatschappij uit Hongkong sloot 2017 af met een nettoverlies van circa 130 miljoen euro. Het is het grootste verlies van Cathay in negen jaar.
De maatschappij behaalde over 2017 een omzet van zo’n 10 miljard euro, een toename van vijf procent ten opzichte van 2016.
Concurrentie
Toenemende concurrentie van budgetmaatschappijen in Azië en carriers uit de Golfstaten zorgen ervoor dat het traditionele Cathay op achterstand is komen te staan. Hogere inkomsten uit de cargo-afdeling en een betere bezetting van de duurdere zitplaatsen temperden de negatieve cijfers nog enigszins. Ook zorgde de gunstige koers van de Amerikaanse dollar ervoor dat de rode cijfers minder laag uitvielen dan verwacht.
Bestand
Cathay investeerde de afgelopen jaren in nieuwe vliegtuigen met de komst van de A350, maar leverde ook in qua comfort, door meer economyclass-stoelen in de Boeing 777’s te plaatsen. Op deze manier probeert Cathay beter bestand te zijn tegen de opkomst van concurrenten. De vlootinvesteringen gaan door, met de aankoop van 32 A321neo’s voor dochtermaatschappij Cathay Dragon.
2018
In de tweede helft van 2017 presteerde de airline beter dan in de eerste zes maanden van het jaar. Ook voor de komende jaren verwacht de carrier weer de lijn omhoog te vinden. Cathay-topman John Slosar reageert op de cijfers: “Onze prioriteiten voor 2018 zijn ons transformatieprogramma, dat de manier waarop we werken verandert om kosten beter te beheersen en onze passagiersactiviteiten verder te versterken. We verbeteren onze concurrentiepositie door ons routenetwerk uit te breiden, frequenties op onze populairste routes te verhogen en zuinigere vliegtuigen te kopen.”