Delta Air Lines topman Ed Bastian zegt tegen verslaggevers op een conferentie dat zijn maatschappij een “kandidaat is om launch customer te worden” voor het nieuwe middle-of-market (NMA) toestel dat Boeing wil ontwikkelen.
797
Bastian zegt vorige week al met Boeing over het toestel te hebben gesproken. Het wordt een opvolger voor de 757, waar maatschappijen de minder drukke, intercontinentale routes mee vliegen. Boeing heeft het programma nog niet definitief aangekondigd, maar het lijkt er wel te komen. De naam die rondzingt is de 797, omdat dit de enige 7X7 code is die Boeing nog niet heeft gebruikt.
Delta
Delta heeft een vloot van ruim 200 middle-of-the-market toestellen met een gemiddelde leeftijd langer dan twintig jaar, zo blijkt uit de database van planespotters.net. In de vloot zijn 111 757-200’s en zestien 757-300’s met tussen de 168 en 226 stoelen aan boord. Daarnaast heeft Delta ook nog 58 767-300’s en 21 767-400’s met tussen de 226 en 246 stoelen.
NMA
De NMA zal tussen de 220 en 270 stoelen krijgen met een vliegbereik van ongeveer 5000 NM (9200 km). De verwachting is dat het toestel in 2025 geleverd kan worden. Niet alleen Delta heeft interesse om de oude vloot te vervangen. United gaf al eerder aan de NMA te willen bestellen. Airbus probeert met haar A321LR een deel van de markt af te snoepen.