Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) heeft de jaarrapportage 2017 gepubliceerd. Daarin staan de analyses van de meldingen die omwonenden bij BAS hebben geregistreerd. Waaronder de vijf vluchten die voor de meeste klachten zorgden. Bij vier van die vluchten betrof het een Boeing 747-400.
Campinas
De meeste meldingen van overlast zijn geregistreerd door vrachtvluchten. Op nummer één staat vlucht MP 6911 van KLM Cargo naar Campinas. De vlucht op 2 mei 2017 met een Boeing 747, vloog om 00:10 uur ‘s nachts vanaf de Buitenveldertbaan naar het Braziliaanse vliegveld. In totaal kwamen daar 48 meldingen over binnen.
KLM Cargo
De tweede vlucht, waar 35 klachten voor binnenkwamen, is ook met een 747 van KLM Cargo naar Campinas. Vlucht MP 7121 vertrok vanaf de Kaagbaan op 26 september om 22:38 uur naar Brazilië.
Tui
Op de derde plaats staat Tui. Vlucht OR 7311, een Boeing 737-800, vertrok op 29 augustus om 23:17 uur naar het Turkse vliegveld Kayseri Erkilet vanaf de Kaagbaan. Hier werden 27 klachten over ingediend.
Johannesburg
Ook de vierde plaats, met 23 klachten, gaat naar KLM Cargo. Vlucht MP 8321 vloog vanaf de Kaagbaan op 30 augustus om 00:21 uur naar Johannesburg met een Boeing 747.
Seoul
Vlucht KL 855 van KLM ontving ook 23 klachten toen de Boeing 747 om 22:01 uur op 29 mei vanaf de Kaagbaan vertrok. De bestemming voor de vlucht, die vanaf de Kaagbaan opsteeg, was Seoul.
Nacht
Alle meldingen gaan over vluchten die laat in de avond of ‘s nachts uitgevoerd werden. Volgens het rapport van BAS is: “Het gebruik van de Buitenveldertbaan richting het oosten voor startend vliegverkeer in de nacht verboden, tenzij hiervoor ontheffing door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wordt verleend. Deze ontheffing is aangevraagd en verleend voor onder meer de nacht van 1 op 2 mei”. De andere klachten over de vluchten vanaf de Kaagbaan vielen ook onder de nachtperiode.
Klachten
Het aantal klachten is het afgelopen jaar flink toegenomen. Bas registreert enkel de gegronde klachten, mensen die bijvoorbeeld 10 keer op een dag bellen worden niet meegenomen. Bas: “Dit jaar is het aantal melders bij de focusgroep (8.450) met 42% toegenomen ten opzichte van het vorige jaar. Zij hebben ruim 82.000 klachten ingediend. Het aantal veelmelders (36) is nagenoeg gelijk gebleven maar deze groep heeft ruim 31.000 klachten minder ingediend.
Meeste
In 2017 zijn de meeste melders geregistreerd in vergelijking met de laatste 10 jaar. De extra grote toename van het aantal melders in 2014 en het afgelopen jaar zijn te verklaren door langdurig onderhoud aan de Kaagbaan en Polderbaan.